31.05.2024

Aliisa Neige Barrière ja Kristian Sallinen Avantin Suvisoiton kapellimestareiksi 

Kamariorkesteri Avantin Suvisoitto -festivaalin esiintyjälistaan on tullut muutoksia. Porvoossa 27.–30.6.2024 järjestettävän festivaalin taiteellinen suunnittelija, tšekkiläinen Ondřej Adámek joutui peruuttamaan tulonsa Suomeen yllättävän tilanteen vuoksi. Tilanne ei vaikuta festivaalin jo julkistettuun ja esitettävään ohjelmasisältöön.

Suvisoiton ohjelmassa Adámekilla oli keskeinen rooli paitsi festivaaliohjelman suunnittelijana myös säveltäjänä, kapellimestarina ja muusikkona. Adámekin kapellimestaritehtäviin astuvat uuden suomalaisen kapellimestarisukupolven tähdet Aliisa Neige Barrière ja Kristian Sallinen, jotka molemmat ovat debytoineet jo Avantin kapellimestareina.

”Olen todella pahoillani siitä, että suunniteltu vierailuni Avantiin ja Suvisoittoon ei tänä vuonna toteudu – erityisen pahoillani siksi, että peruuntuminen tapahtui minusta riippumattomista syistä. Olen hyvin kiitollinen siitä, että kaksi lahjakasta nuorta suomalaista kapellimestaria, Aliisa Neige Barriére ja Kristian Sallinen, tarttuvat nyt Suvisoiton yhtye- ja orkesterikonsertteihin. Toivotan heille parhainta menestystä ja toivon, että kaikki muusikot ja yleisö yhdessä kokevat unohtumattomia hetkiä festivaalilla.”, kommentoi Adámek

Aliisa Barrière aloitti kapellimestariopintonsa Sakari Oramon johdolla Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa vuonna 2019. Useiden suomalaisorkestereiden lisäksi hän on johtanut Islannin sinfoniaorkesteria, BIT20 Ensemblea ja Danish Chamber Orchestraa. Kuluvalla kaudella hän debytoi Esa-Pekka Salosen vieraana Orchestre de Paris’n ja Ensemble Intercontemporainin johtajana sekä Ojain festivaalilla Kaliforniassa Mahler-kamariorkesterin kapellimestarina. Hän on Turun musiikkijuhlien vuoden 2024 residenssitaiteilija. Barrièrea voi kutsua toisen polven avantilaiseksi. Hänen äitinsä Kaija Saariaho kuului Avantin perustajiin ja hän on myös yksi aiemmista Suvisoiton suunnittelijoista.

Kristian Sallinen aloitti kapellimestariopintonsa Jorma Panulan oppilaana ja opiskelee nyt Sakari Oramon johdolla Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Kotimaisten orkestereiden lisäksi hän on debytoinut Baselin ja BBC:n sinfoniaorkestereissa. Musiikkiopintonsa Kristian Sallinen aloitti viisivuotiaana viulunsoitolla, mutta instrumentti vaihtui sittemmin alttoviuluksi. Hän saavutti kolmannen sijan Tampereen valtakunnallisessa alttoviulukilpailussa vuonna 2017.

Sekä Barrière että Sallinen saavat johtaakseen vaativan ohjelmiston. Molemmat suhtautuvat haasteeseen innokkaasti, eikä rohkeutta puutu. Valmistautumisaikaa on vähän ja teokset vaativat intensiivistä paneutumista ja opettelua. Barrière johtaa Taidetehtaalla torstaina 27.6. Suvisoiton avajaiskonsertin. Ohjelmassa kuullaan Ondřej Adámekin teoksia ihmisäänelle ja orkesterille. Konsertin solistit ovat ranskalais-madagaskarilainen Landy Andriamboavonjy (sopraano) ja japanilainen Shigeko Hata (sopraano).

Sallinen johtaa Suvisoiton päätöskonsertin sunnuntaina 30.6. Ohjelmassa on Antonín DvořákinTšekkiläinen sarja sekä Pilar Mirallesin Brief Requiem for the Poets and Prayers -teoksen kantaesitys. Konsertin ja festivaalin huipentaa Adámekin viulukonsertto Follow me, jonka solistina on viulutaiteilija Tami Pohjola.

Avantin Suvisoiton ohjelma.

Festivaalin sivuille

Lisää aiheesta

24.05.2024

Avantin Suvisoiton taiteellinen suunnittelija Ondřej Adámek joutuu peruuttamaan tulonsa

Kamariorkesteri Avantin Suvisoitto -festivaalin ohjelman suunnittelee vuosittain vaihtuva taiteellinen suunnittelija. Porvoossa 27.–30.6.2024 järjestettävän festivaalin suunnittelija on tšekkiläinen Ondřej Adámek. Festivaalin ohjelmassa hänellä on keskeinen rooli paitsi suunnittelijana myös säveltäjänä, kapellimestarina ja muusikkona. Kesäkuussa ensi-iltansa Kölnin oopperassa saa myös Adámekin…

19.01.2024

Avantin Suvisoiton pääkonserttiohjelma on julkaistu

Vuoden 2024 Suvisoiton taiteellisena suunnittelijana toimii säveltäjä ja kapellimestari Ondřej Adámek. Tšekkiläinen Adámek (s. 1979) on tunnettu säveltäjänä erityisesti uusien soittotekniikoiden etsimisestä klassisille soittimille, mikä mahdollistaa hänen sävellyksilleen tärkeän äänenvärin ja muodon. Hänen vahva kiinnostuksensa…