15.10.2024
XXIX Mäntän Kuvataideviikkojen kuraattoriksi Krister Gråhn
XXIX Mäntän kuvataideviikkojen vuoden 2025 kuraattoriksi on valittu Krister Gråhn. Hän on toiminut laaja-alaisesti taiteen kentällä 2000-luvun alusta lähtien. Henkilökohtaisen taiteellisen työnsä lisäksi hänellä on pitkä historia ruohonjuuritason yhdistystoiminnassa, taidelehtien toimittamisessa sekä käytännön taidemuseotyössä. Viime vuodet hän on opiskellut Taideyliopiston Kuvataideakatemian Praxis Master’s Programme in Exhibition Studies -ohjelmassa kuratointia ja taiteen esittämiskäytäntöjä. Vuonna 2023 Gråhn tuotti ja kuratoi osana opintojaan Mäntän äärellä -näyttelyt kymmeneen paikalliseen myynnissä olleeseen asuinkiinteistöön. Seuraava hänen kuratoimansa näyttely on marraskuussa Tampereella Finlaysonin alueella avautuva FLASH4 – Uusi pimeä – Valotaiteen biennaali.
Vahva ja pitkä suhde Kuvataideviikkoihin
Turussa syntynyt, Pohjanmaalla kasvanut ja Limingan, Imatran, Tampereen ja Helsingin kautta kiertänyt Gråhn muutti Mänttään vuonna 2011. Mäntän kuvataideviikoilla hän muistaa vierailleensa ensi kertaa vuosituhannen vaihteessa. Vuonna 2008 hän osallistui näyttelyyn taiteilijana, ja sen jälkeen hän työskenteli useana vuonna vapaaehtoisena Kuvataideviikkojen rakennustiimissä. Viimeisen 13 vuoden ajan hän on kokenut Kuvataideviikot paikallisesta näkökulmasta.
Taiteen sanallistamisen haaste
Gråhnille taide on ennen kaikkea kommunikaatiota. – Seuratessani oman lapseni kasvamista, pohdin usein sitä, miten lapset ajattelevat, ennen kuin he oppivat puheen ja sanojen merkityksen. Taaperot yhdistelevät eri aistien tuottamia tunteita, joita he oppivat vasta myöhemmin sanoittamaan. Aikuisena sanat tuntuvat peittävän tämän kyvyn alleen.
Onko taide se väline, joka on verrattavissa tähän sanattomaan päättelykykyyn, ja joka vapauttaa meidät sanojen kahleista, hän miettii.
Taiteen sanallistamisyritykset ovat Gråhnille ikuinen pohdinnan aihe.
Työtä taiteen ympäristövastuun ja saavutettavuuden puolesta
Krister Gråhnille uusi ja ennennäkemätön eivät ole taiteen kohdalla itseisarvoisia, eikä hän usko taiteen kertakäyttöisyyteen. Hän pohtii työskennellessään usein sitä, miten kuvataiteen kenttä voisi ottaa – niin paikallisesti kuin globaalistikin – kokonaisvaltaisemman vastuun ympäristöstään. Hän kokeekin yhdeksi tämän hetken kuratoinnin tärkeimmistä tehtävistä vakiintuneiden toimintatapojen uudelleen tarkastelemisen juuri tästä näkökulmasta. Taide voi elää ainoastaan erilaisten yleisöjen näkemyksistä, ja teokset ansaitsevat erityyppisiä kuratointeja elinkaarensa aikana.
Gråhn on tietoisesti järjestänyt näyttelyitä vakiintuneiden taidekeskusten lisäksi myös pienemmillä paikkakunnilla. Hänen taiteellisen työskentelynsä tavoitteena on monipuolisen taideyleisön saavuttaminen ja kuvataiteen tasavertaisen saavutettavuuden kehittäminen.
Oma jälki Kuvataideviikkojen jatkumoon
Gråhn toivoo jättävänsä oman jälkensä Kuvataideviikkojen historiaan, kuten aiemmatkin kuraattorit. Hänen tavoitteenaan on luoda luonteva jatkumo ja keskusteleva narratiivi tapahtuman historiaa kunnioittaen.
Kuratointiinsa hän pyrkii suhtautumaan jatkuvana prosessina ennemmin kuin vain alkavana ja päättyvänä projektina.
– Ensi vuonna ei tehdä tai rakenneta mitään sinänsä uutta, mutta osana perinteistä taidenäyttelyä tarkastellaan myös erilaisia jo olemassa olevia toimintoja, lomitetaan niitä toisiinsa sekä katsotaan, millaista yhteisöllisyyttä tästä syntyy taiteen keinoin, hän kuvailee.
XIXX Kuvataideviikkojen teema ja taiteilijat julkistetaan helmikuussa 2025.
Festivaalin sivuille