03.01.2011
Viulutaiteilija ja kapellimestari Jan Söderblom Rauman Festivon seuraavaksi taiteelliseksi johtajaksi
Festivo saa vuodesta 2012 alkaen taiteelliseksi johtajakseen suuren meren ja ympäristön ystävän. Jan Söderblom on lapsuudestaan lähtien tiedostanut kolmeksi suureksi inspiraatiokseen luonnon, ihmiset ja musiikin. Hänen isoisänsä isä oli kemiöläinen merikapteeni, joka purjehti maailman seitsemällä merellä. Söderblom itse on viettänyt lapsuuden kesänsä Turun saariston Hiittisissä. Nykyisin kesät menevät perheen kanssa ennenkaikkea purjehtien.
Jan Södedrblomin suhde mereen on hurmoksellinen, mutta myös surumielinen. Nykyään hurmos-kokemusta nakertaa hämmästys, miten välinpitämättömästi ihminen meren tilaan suhtautuu.
– Toistaiseksi taitaa Itämeren elvytysoperaatiosta uupua korkeimmalla päätöksentekotasolla aimo annos hurmosta, naurahtaa kapellimestari sarkastisesti.
Jan Söderblom pitää Rauman sijaintia ja värikästä historiaa vahvasti sidottuna Itämereen. Muinainen tiheä kauppayhteys Turun, Ruotsin ja Viron kanssa herättävät hänessä kiinnostusta ohjelmasuunnittelua ajatellen.
– Vanhan Rauman huikeaa merkitystä inspiraationa ei varmasti tarvitse edes mainita. Olen suuri vanhojen puutalojen ystävä, korostaa Söderblom.
Varsinainen festivaali-ihminen
Monet tärkeimmistä muistoista Söderblomin uran varrelta ovat kertyneet eri festivaaleilta; sekä soitannollisista kohtaamisista että kuulluista konserteista.
– Kesäfestareilla on helppo päästä yleisön kanssa samalle aaltopituudelle. Musiikin kokemisen ja tekemisen ympäriltä on riisuttu turha virallisuus, kaikki ovat liikenteessä positiivisin odotuksin ja uteliaina, pohtii Söderblom.
Klassinen musiikki vaikuttaa yhteiskuntaan
Söderblom heittäytyy pohtimaan klassisen musiikin merkitystä ihmiselle ja yhteiskunnalle. Hänen mukaansa musiikkiteoksen syvällinen merkityksellisyys voi vaikuttaa myös yhteiskuntaan yksittäisen kuulijan kokemuksen kautta. Teoksen mahdollisuus saavuttaa kuulija paranee aina, jos se esitetään sekä musiikin, että kuulijan ehdoilla.
– Musiikin todellinen arvo unohtuu helposti, jos se koetaan itsestäänselvyytenä, peruspalveluna tai jatkuvana taustakohinana.
Kamarimuusikosta kapellimestariksi
Viulutaiteilija Jan Söderblom tuli tutuksi konserttiyleisölle jo 1980-luvulla monipuolisena esiintyjänä. Viuluopintojen jälkeen solistina ja kamarimuusikkona uransa aloittanut Söderblom on tämän vuosituhannen puolella laajentanut taiteellista toimintaansa myös kapellimestarin työhön.
Orkesterinjohtoa hän opiskeli Sibelius-Akatemiassa mm. Jorma Panulan ja Leif Segerstamin johdolla ja valmistui kapellimestariluokalta 2001. Hän on johtanut mm. Helsingin, Turun, Tampereen, Lahden ja Jyväskylän kaupunginorkestereita, Radion sinfoniaorkesteria, Tapiola Sinfoniettaa, Avanti!:a sekä useita orkestereita Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa, Iso-Britanniassa ja Etelä-Afrikassa. Vuosina 2000-2007 hän toimi Lappeenrannan kaupunginorkesterin taiteellisena johtajana. Hän on ollut myös Joroisten musiikkipäivien sekä Musica Fiskarsin taiteellinen johtaja.
Söderblom on vieraillut solistina, kamarimuusikkona ja kapellimestarina Suomen ja Skandinavian maitten lisäksi lähes kaikissa Euroopan maissa, Australiassa, Japanissa, Kiinassa ja Etelä- Afrikassa.
– Jokainen orkesteri on erilainen. Lisähaaste on oppia tuntemaan uuden orkesterin lisäksi vieraan kulttuurin koodit. Onneksi ihmiset ovat pohjimmiltaan joka paikassa samankaltaisia. Se auttaa vähän, hymyilee Söderblom.
Kilpailumenestystä ja lukuisia vierailuja
Jan Söderblom toimi Uusi Helsinki -kvartetin viulistina vuosina 1982-2001, jolloin yhtye menestyi mm. Concertino Praga- sekä London String Quartet -kilpailuissa. Kvartetti soitti useita kantaesityksiä, televisio- ja radionauhoituksia sekä levytti mm. Sibeliuksen, Griegin, Janacekin ja Dvorakin musiikkia.
Vuonna 2002 hänet palkittiin kansainvälisellä Chivas Baton Award -musiikkipalkinnolla.
Konserttimestarina Söderblom on vieraillut mm. Suomen ja Ruotsin radio-orkestereissa ja Tampere filharmoniassa ja Tapiola Sinfoniettassa. Hän on soittanut konserttimestarina myös mm. Salzburgin Camerata Academicassa sekä norjalaisessa kamariorkesterissa ja johtanut konserttimestarin paikalta esim. Camerata Nordicaa Ruotsin ja Amerikan kiertueilla 2008.
Viime kausilla Söderblom on vieraillut useita kertoja Tukholman Kuninkaallisessa Oopperassa ja johtanut mm. esityksiä Janacekin oopperasta Tapaus Makropoulos sekä kantaesittänyt Thomas Jennefeltin oopperan Sport och fritid (2005) ja Daniel Börtzin oopperan Svall (2006).
Kevään 2005 ensivierailu Suomen kansallisoopperaan johti välittömään uusintakutsuun: kevätkaudella 2007 Söderblom johti talossa Fredrik Paciuksen oopperan Kung Karls jakt ja palasi syyskaudella taloon Mozart-balettien pariin. Helsingin juhlaviikoilla 2008 Söderblom johti Veli-Matti Puumalan Anna-Liisa-oopperan kantaesityksen 2008.
– Viime vuosina on oma perhe ollut kaiken toimintani keskipiste, painottaa kolmen lapsen isä.
Rauman Festivon taiteelliseksi johtajaksi on valittu viulutaiteilija ja kapellimestari Jan Söderblom (s. 1970). Sopimus kattaa vuodet 2012-2014. Jan Söderblom seuraa tehtävässä viulutaiteilija Mark Gothonia, joka on toiminut Rauman Festivon taiteellisena johtajana vuodesta 1998. Söderblom suunnittelee kesän 2012 musiikkiviikon ohjelman.
Rauman Festivo järjesteään 4.-10.8.2011.
http://www.raumanfestivo.fi