09.04.2018
Täydenkuun Tanssien kurssit 2018 – Tanssia ja musiikkia yli kulttuurirajojen
Senioritanssin kurssi / Sinikka Gripenberg
Senioritanssin kurssi on suunnattu kaikille yli 50 vuotiaille kehollisesta hyvinvoinnistaan kiinnostuneille. Aiempaa tanssikokemusta ei tarvitse olla.
”Tuntityöskentelyssä etsitään luonnollista ja kokonaisvaltaista liikettä omaa kehoa tiedostaen ja kuunnellen. Pehmeät liikkeet ja liikesarjat hoitavat niveliä ja tasapainottavat lihaskuntoa sekä voimistavat hengityksen kera tasapuolisesti selkä- että syviä vatsalihaksia, jotka ovat selkärankamme tukena. Harjoitteet ehkäisevät ikääntymisen mukanaan tuomia vaivoja sekä kuntouttavat. Opetustuntiin kuuluu myös improvisaatiopohjaisia harjoitteita, joiden avulla oppilaat pääsevät vapauttamaan oman luovuutensa. Näin jokainen pääsee vapaasti nauttimaan ja toteuttamaan tunnin aikana opituista kehoystävällisistä liikkeistä ja liikesarjoista. Harjoitteet antavat kevyen, vapautuneen ja luontevan kehollisen tavan liikkua sekä tuottaa omaa tanssia. Tunnin opetus tapahtuu paljolti opettajan antamien mielikuvien ja sanallisten ohjeiden mukaisesti.”
Tätä kehoystävällistä liiketekniikkaa Sinikka Gripenberg on kehittänyt viimeiset 20 vuotta. Lonkkaleikkauksesta toipumisen omakohtainen kokemus on syventänyt opetusta.
Sinikka Gripenberg kuuluu modernin suomalaisen tanssitaiteen pioneereihin, hänen monipuolinen taiteilija- ja opettajauransa alkoi jo v. 1958. Hän on tanssinut useiden nimekkäiden koti- ja ulkomaisten koreografien teoksissa, viimeisimpänä 70-vuotisjuhlasoolo (2010) ”Huominen”, jonka koreografina oli Alpo Aaltokoski. Sinikan ura on ollut hyvin kansainvälinen, opettaja- ja tanssijavierailujen lisäksi hänen koreografioitaan on esitetty useissa eri maissa. Hän on tehnyt myös useita koreografioita Suomen Yleisradiolle.
Opetuskielinä ovat suomi ja englanti.
Ervi Sirénin työpaja
Työpaja on suunnattu kaikkien tanssilajien ammattilaisille, ammattiin opiskeleville ja edistyneille harrastajille (yli 18 vuotiaille).
Työpajassa valmistetaan teos, joka esitetään kurssin ja festivaalin päätteeksi Inmet-Areenan näyttämöllä. Työpajaan osallistuminen ei edellytä esitykseen osallistumista.
Osallistujat valitaan vapaamuotoisen hakemuksen perusteella: hakijan liitettävä CV tai lyhyt esittelyteksti, jossa kertoo aiemmista opinnoistasi ja esiintymisistäsi.
”Tässä työssä haluan tuoda harjoitteiden maailman, jota olen kehittänyt viime vuosikymmenet, vapaaksi esitykseksi. Kehollisen aistimisen ja tarkan huomion kautta pitkäkestoiset harjoitteet kehittyvät ja rikastuvat tarkentuvien ohjeiden myötä. Kehon energioiden avautuessa pitkissä harjoituksissa keho itsestään tuottaa uutta materiaalia ja kekseliäisyyttä ja tanssija voi käyttää kaikkea jo oppimaansa luovalla tavalla. Ajoitus, kehon oma luonnollinen ajoitus on tässä työssä tarkastelun kohteena. Teoksen kohtaukset ja maailmat syntyvät ennemminkin tämän työskentelyn tuloksena, kuin ennalta mietittynä ideana tai väittämänä. Tanssija on kiinnostukseni kohde, joten työni ovat tanssijalähtöisiä. Mikä tahansa tyylilajisi onkin, voit käyttää kaikkea jo oppimaasi hyväksesi työskentelyssä”.
Koreografi Ervi Sirén kuuluu suomalaisen nykytanssin pioneereihin. Tanssijana, koreografina ja pedagogina hän on työskennellyt yli viisikymmentä vuotta. Pääosan opetustyöstään hän on tehnyt Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitoksen lehtorina ja professorina. Monet hänen entisistä oppilaistaan ovat nykyään maamme merkittävimpiä tanssitaiteilijoita. Sirénin teoksia on esitetty kotimaan lisäksi laajasti myös ulkomailla, Euroopassa ja mm. Japanissa, Etelä-Koreassa sekä Latinalaisen Amerikan maissa.
Opetuskielinä ovat suomi ja englanti.
Saeed Hanin kurssi
“Puhutaanpa sudelle” – fyysisiä ja henkisiä harjoitteita Lähi-Idän musiikin säestyksellä (yli 16 vuotiaille).
”Herätetään sisällämme uinuva susi ja liikutetaan kehojamme sen tunnekirjon lävitse. Löydetään kehomme uusin tavoin hyödyntäen suden voimaa, sekä lattiaa ja tilaa.”
Saeed Hani on kehitellyt oman tanssi- ja opetustyylinsä monien kokemiensa kulttuurien esitystapoihin pohjautuen, ikiaikaisia itämaisia elementtejä uudelleen tulkiten.
Tanssija, koreografi Saeed Hani on kotoisin Syyriasta ja kouluttautui ensin Damaskoksen Higher Institute of Dramatic Arts -korkeakoulussa. Valmistuttuaan hän liittyi arvostettuun Caracalla Dance Company -ryhmään Libanonin Beirutissa, jonka mukana hän kiersi esiintymässä Espanjassa, Italiassa, Turkissa, Omanissa, Arabiemiraateissa, Jordaniassa, Algeriassa ja Kiinassa. Opetuskokemusta kertyi uran alkuvuosina Caracalla Dance Companyn omassa tanssikoulussa.
Syksystä 2015 Hani on asunut Saksan Trierissä. Viime vuosina hän on esiintynyt tanssijana useassa teoksessa eri tanssiryhmien kanssa Luxembourgissa, Belgiassa, Ranskassa ja Saksassa. Lisäksi hän on tuottanut omia projektejaan, mm. “One Night Stand” ja “Dem Menschen ein Wolf”, jonka ensi-ilta on suunniteltu tapahtuvaksi Trierin TUFA-teatterissa marraskuussa 2018. Vastikään Hani työskenteli vierailevana tanssijana saksalaisen Theater Münsterin ”True Romance” -teoksessa, koreografina Hans Hemming Paar.
Opetuskieli on englanti (tulkkausmahdollisuus).
Javier Sangrós Ordunan työpaja
Työpaja on suunnattu tanssinopiskelijoille sekä yli edistyneille harrastajille (yli 15 vuotiaille).
Kurssi sisältää teknisiä painonkannattelu- ja hengitysharjoitteita, intuitiivista motoriikkaa ja aistihavainnointia. Oppilaita kannustetaan työskentelemään aistinvaraisesti ja keskittymään (aistinvaraisesti/aistimuksellisesti) syntyvän liikemateriaalin tutkimiseen pikemminkin kuin esteettiseen lopputulokseen.
Javier Sangrós Ordunalla on koreografin ja tanssijan korkeakoulututkinto espanjalaisesta María de Avílan konservatoriosta. Hän on myös suorittanut nykytanssitutkinnon Madridin kuninkaallisessa konservatoriossa. Orduna aloitti tanssiopintonsa kotikaupungissaan Zaragozassa, ja häntä ovat ohjanneet niin espanjalaiset kuin kansainvälisetkin tanssimestarit.
Hän on tanssinut mm. seuraavien koreografien teoksissa: Myriam Agar, Daniel Abreu, Pedro Berdayes, Teresa Nieto, Chevy Muraday, Olga Cobos, José Reches, Mónica Runde, Paloma Diaz ja Elena Córdoba. Hän on tanssinut pisimpään Carmen Wernerin johtamassa Provisional Danza -ryhmässä. Orduna on tehnyt Wernerin kanssa yhteistyötä ympäri maailman yli kymmenen produktion muodossa.
Opetuskieli on englanti (tulkkausmahdollisuus).
Afrikkalaisen nykytanssin workshop (yli 15 vuotiaille)
Burkina Fasosta kotoisin oleva koreografi Filbert Tologo avaa poikkitaiteellisissa töissään siltoja eri taidelajien välille. Hän ottaa vaikutteita läheltä ja kaukaa eikä koreografina tunnusta mitään raja-aitoja.
Hän on opiskellut niin perinteistä kuin uutta afrikkalaista tanssia. Opetuksessaan hän yhdistää afroa (länsimaiseen/läntiseen) nykytanssiin pyrkien jatkuvasti kyseenalaistamaan työtään, uusiutumaan ja kehittymään.
Tologo on toiminut kymmenkunta vuotta tanssipedagogina ja opettanut afrikkalaista nykytanssia säännöllisesti tanssikouluissa Genevessä ja työpajoissa workshopeissa eri puolilla maailmaa. Hän tekee yhteistyötä monien tanssioppilaitosten kanssa.
Hän on kehittänyt oman opetusmenetelmänsä: lämmittelyjaksoa seuraavat isolaatio-, hengitys-, koordinaatio- ja keskittymisharjoitukset. Työpajoissa tutkitaan monipuolisesti tilaa, rytmiä ja afroliikkeitä nykytanssin näkökulmasta. Tunnit antavat jokaiselle tanssijalle mahdollisuuden tuoda esille omat vahvuutensa, löytää uusi tekniikka sekä saada uusia näkökulmia nykytanssiin. Työskentelyn tarkoituksena on saavuttaa mielen ja kehon harmonia. Työpajassa Tologon käsittelemät asiat yhdistyvät yhdistyvät nopeasti ja luonnollisesti.
Workshopin lopussa järjestetään demoesitys.
Opetuskieli on englanti (tulkkausmahdollisuus).
Länsiafrikkalaisen tanssin työpaja
Sibiry Konate (Burkina Faso) ja Mbacke Niang (Senegal) tuovat energisen ja rytmikkään tanssityöpajan yli 12 vuotiaille. Länsi-Afrikka on rytmien ja monipuolisten tanssien alue ja joka maassa on eri tyylit ja rytmit. Mm. Burkina Fasossa on yli 60 heimoa, ja jokaisen heimon omat rytmikuviot yhdistyvät aina tiettyihin liikesarjoihin. Tanssit ovat tärkeä osa yhteisön juhlia ja seremonioita. Kahden upean tanssijan työpajassa pääsee kokeilemaan kahta eri afrikkalaista tanssityyliä live-rumpusäestyksen kanssa.
Perinteinen Afro: Sibiryn tunnilla pääset helposti mukaan perinteiseen länsiafrikkalaiseen, burkinafasolaisen rytmin maailmaan. Tempo riippuu rytmistä, ja kontakti on vahvasti maassa. Hypyissä ja isoissa liikkeissä koko keho on mukana.
Sabar: Senegalilainen energinen sabar-tanssi pohjaa perinteisiin sabar-rummuilla soitettaviin rytmeihin. Liikekieli on mukaansa tempaavaa ja myös jokaisen tanssijan oma tyyli saa tilaa.
Sibiry ”Bebe” Konaté on Burkina Fason Bobo-Dioulassosta kotoisin oleva ammattitanssija ja koreografi, jolla on näyttävä ura nykytanssin parissa. Sibiry on kouluttautunut kotimaassaan Centre de dévéloppement chorégraphique La Térmitèressä, sekä Ranskan Centre National de la Dance -keskuksessa Pariisissa mm. Carolyn Carlsonin, Salia Sanoun ja Sedou Boron opeissa. Suomessa Sibiry on esiintynyt monenlaisissa tuotannoissa mm. Turun kaupunginteatterin, Zodiakin ja Interkult Kassandran esityksissä. Oma teos ”Voix des Femmes” (”Naisten Ääni”) valmistui vuonna 2014 ja ”Saviruukku” 2016-2018. Opettajana hän on kannustava ja inspiroiva, tärkeää tanssissa on kommunikaatio.
Sibiryn tunneilla saa onnistumiskokemuksia, on helppo päästää irti ja antaa tanssin liikkeen ravistella pois kaikki ylimääräinen ja vaan irrotella!
Senegalilainen Mbacke Niang tulee taiteilijasuvusta ja on lapsesta asti elänyt paikallisen kulttuurin ja taiteen parissa. Perinteisessä sabar-tanssissa hän on itseoppinut ja on toiminut useita vuosia tanssijana. Lisäksi hän on esiintynyt useiden muiden artistien, kuten Youssou N’Dourin ja Pape Ndiaye Thiopetin, musiikkivideoilla. Länsiafrikkalaista tanssia sekä nykytanssia Mbacke on oppinut ammattitanssija-koreografi Aba Sagnan johdolla Ballet Jammu -tanssiryhmän riveissä.
Mbacke tanssii Sibiryn kanssa ”Saviruukku”-teoksessa. Positiivinen asenne ja leveä hymy ovat muodostuneet Mbacken tunnusmerkeiksi, tanssitunneilta riittää energiaa vaikka muille jakaa!
Opetuskieli on englanti (tulkkausmahdollisuus).
Daniel Abreun työpaja
Ammattilaisille, tanssinopiskelijoille, fyysisen teatterin opiskelijoille, näyttelijöille (yli 18 vuotiaille).
”Tukea, ohjeita ja viestejä – keholle, mielelle ja tunteille. Oivallamme, ymmärrämme ja opimme itsestämme juuri tuntemalla. Lattiasta / Lattialta ponnistamme yhdessä yläilmoihin.”
Polvisuojien ottaminen mukaan on suositeltavaa!
”Aivan ensimmäiseksi työpajani alkavat tutustumisella. Kun tiedämme toistemme nimet ja tunnistamme omat äänemme, pääsemme kunnolla alkuun. Tarkastelen ja ohjaan kehonkäytöstään kiinnostuneita osallistujia aina teknisestä ja kokeellisesta näkökulmasta. Haluan sinun liikkuvan tanssisi läpi koko kehollasi ja kehittyvän koko kolmepäiväisen kurssin ajan. Näin kaikki saavat yhdessä mahdollisimman paljon työpajasta irti. Olen tutkinut monia tapoja opettaa ja löytää uusia liikkeitä itsestämme. Uskon, että mitä paremmin tunnemme oman kehomme, sitä paremmin pystymme reagoimaan ulkoisiin vaikutteisiin ja ärsykkeisiin mukautumalla, ja hyväksymällä omat mahdollisuutemme muuttuvassa maailmassa. Työpajaharjoitukseni tuottavat kokemuksia, ja kokemukset suovat meille tietoa. Tanssi- ja liiketeoriat antavat meille hyvät mutta varsin liukuvat raamit, jotka muuttuvat jokaisen ryhmän tutustuessa. Teoriat ja lähestymistavat ovat teitä, joita pitkin itse omin jaloin kävelemme.”
Daniel Abreu syntyi Teneriffalla, ja siellä kehittyi hänen uteliaisuutensa ja kiinnostuksensa fyysistä ilmaisua ja lavatyöskentelyä kohtaan. Hän on valmistunut psykologian maisteriksi Espanjan suurimmasta yliopistosta, Universidad Nacional de Educación a Distancia -laitoksesta.
Daniel on työskennellyt sekä esiintyjänä että koreografin ja ohjaajan assistenttina lukuisissa Espanjan tanssi- ja teatteriryhmien teoksissa. Hän on voittanut useita palkintoja, mukaan lukien vuoden 1999 Maspalomasin koreografikilpailun parhaan tanssijan arvon, Madridin koreografikilpailun tuomariston palkinnon 2005 ja viimeisimpänä Espanjan kansallisen tanssipalkinnon 2014 hänen “persoonallisesta kehonkielestään ja ainutlaatuisen maailman luomisesta omaperäisellä ja uskaliaalla koodistollaan”.
Daniel Abreu Company -tanssiryhmä on perustettu 2004. Ryhmä on sittemmin luonut yli 30 tanssiteosta, joita on esitetty 17 eri maassa niin Aasiassa ja Euroopassa kuin Keski- ja Etelä-Amerikassa.
Daniel on luonut teoksia muun muassa tanssiryhmille Proyecto Titoyaya (Valencia, 2010), Zawirowania Dance Theater Company (Varsova, 2010), Cía. De Danza Nómada (Teneriffa, 2007 ja 2009) ja Festival En Pe de Pedra (Santiago de Compostela, 2006).
Useita hänen projektejaan valittiin Espanjan vaihtoehtoteattereiden arvostettuun Red-piiriin 2007-2012. Hänen työnsä/Teokset “Perro” sekä “Equilibrio” nähtiin Aerowaves-verkoston nostoina vuosina 2009 ja 2011. // Teokset “Perro” sekä “Equilibrio nousivat vuosina 2009 ja 2011 jopa Aerowaves-verkoston mielenkiintoisimpien tanssiesitysten suosituslistalle.
Opetuskieli on englanti (tulkkausmahdollisuus).
Paritanssikurssi / Katja Koukkula & Jussi Väänänen (yli 16 vuotiaille)
Kurssilla tutustutaan Katjan ja Jussin parityöskentelymetodeihin. Paritanssista alkunsa saanut tapa viestiä vartalonpainon välityksellä on keskiössä tässä työpajassa. Katja ja Jussi ovat kehittäneet omaa paritanssitekniikkaa kilpatanssin pohjalta, tekniikan keskiössä on vartalonpainon tunteminen ja hyödyntäminen parityöskentelyssä. Kurssilla työstetään ja havainnollistetaan parityöskentelyä erilaisten liike- ja mielikuvaharjoitteiden avulla sekä käydään läpi tekniikan perusteita ja lainalaisuuksia. Jos osallistujilla on kokemusta kontakti-improvisaatiosta, niin tämä kurssi avaa toisenlaisen näkökulman parityöskentelyyn.
Kurssi on suunniteltu edistyneille harrastajille, ammattiin opiskeleville ja ammattilaisille.
Katja Koukkula ja Jussi Väänänen ovat 11-kertaisia kilpatanssin Suomen mestareita ja EM finalisteja, Euro Dance Contestin voittajia sekä taideparitanssin pioneereja. He ovat pitkällä urallaan esiintyneet ja opettaneet Suomen lisäksi Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Aasiassa. Nykyisin he ovat mukana tanssissa monella saralla, omien teostensa ja tilauskoreografioiden luomisten lisäksi myös tanssijoina toisten koreografien teoksissa.
Opetuskielinä ovat suomi ja englanti.
Contemporary lyrical jazz / Po-Cheng Tsai (yli 16 vuotiaille)
Nykyaikainen lyyrinen jazz on tanssityyppi, joka yhdistää modernin jazzin ja baletin. Tällainen tanssi on vapaan luovaa tanssijoille. Nykyaikaisen lyyrisen jazzin liikkeet noudattavat yleensä laulun lyyristä merkitystä. Tanssijat voivat jakaa ajatuksiaan kasvojen ilmeiden, eleiden ja liikkeiden avulla. Koko tanssitapahtuma kertoo jokaisen tanssijan yksilöllisestä elämänkokemuksesta.
Opetuskieli on englanti (tulkkausmahdollisuus).
Kung fu x Contemporary / Chien-Chih Chang (yli 16 vuotiaille)
Kung fu on yksi tärkeimmistä tanssityypeistä itäisessä kulttuurissa. Harjoittelu vaatii kärsivällisyyttä, energiaa ja aikaa, jota on käytettävä järkevästi tavoitteiden saavuttamiseksi. Tässä workshopissa yhdistyvät kiinalaiset taistelulajit nykytanssin juoksevien, musiikillisten ominaisuuksien kanssa. Tanssijat oppivat sekä tuttuja että tuntemattomia liikkeitä käytännön kautta.
Opetuskieli on englanti (tulkkausmahdollisuus).
Cris af Enehielmin työpaja
Työpajaan ovat tervetulleita kaikki luovasta ilmaisusta kiinnostuneet harrastajanäyttelijät, -tanssijat, opettajat, ohjaajat sekä ammattilaiset (yli 18 vuotiaille).
Kuvitteleva keho: ”Kuka kuvittelen olevani – miten estän itseäni, miten kasvan ihmisenä ja esiintyjänä kuvittelemalla… Mitä kaikkea voisin olla, haluaisin olla…. Työpajan aikana tutkimme mielikuvien voimaa kehollisen ilmaisun lähtökohtana. Tutkimme tilaa, kompositiota, materiaaleja, äänimaailmaa, puhetta, ajatusta, omaa olemustamme…. Miten kuvittelu tuottaa liikettä ja puhetta sekä tilaa… Työpaja antaa ajattelutapoja ja välineitä rikastuttaa omaa ilmaisua esiintyjänä ja improvisoijana kuvittelun kautta… Työpajan aikana liikumme, tanssimme, puhumme ja kirjoitamme…”
Mukaan treenivaatteet, paperia, kynä, ja mitä tahansa rekvisiittaa, jos sitä kiinnostaa käyttää.
Cris af Enehielm on valmistunut Vapaasta Taidekoulusta kuvataiteilijaksi ja näyttelijäksi Teatterikorkeakoulusta. Hänet tunnetaan monitaiteilijana (näyttelijä, ohjaaja, lavastaja, puvustaja, kuvataiteilija, laulaja sekä teatteripedagogi), joka esityksissään ja opetuksessaan mielellään yhdistää eri taiteenlajeja.
Crisillä on pitkä ura monien merkittävien performanssiryhmien jäsenenä ja vetäjänä: Homo$, Jack Helen Brut, Joan Bennet Museo, Transistors, Särjen Ääni sekä nyt Chekhov Machine. Ryhmiensä kanssa hän on 80-luvun alusta lähtien esiintynyt ympäri Eurooppaa, Venäjää ja Egyptissä sekä festivaaleilla että työpajojen vetäjänä.
Cris on toiminut Teatterikorkeakoulussa sekä tuntiopettajana että lehtorina ja opettanut kokeilevaa ilmaisua, näyttelijäntyötä, ohjausta ja tanssi-improvisaatiota. Opetustyönsä syventämiseksi hän on lisäksi opiskellut erilaisia terapiametodeja kuten hahmoterapia, Voice Dialogue ja mindfullness, jota hän myös käyttää opetuksessaan. Opetuksen tärkeimpiä tavoitteita on luottamus ”nyt-hetkeen” ja flow-tilan saavuttaminen. Crisiä kuvaillaan voimaannuttavaksi, innovatiiviseksi ja inspiroivaksi ryhmänohjaajaksi, joka pyrkii ”näkymättömästi” kuin leikkien avaamaan ryhmänsä jäsenille uusia näkökulmia omasta osaamisestaan: ”Kuka olet tänään? Mitä haluat ilmaista nyt? Minne olet menossa?”
Opetuskieli on suomi.