08.05.2009

Tampereen Teatterikesän upea ohjelmisto on julkistettu

Teatterikesä järjestetään 3.–9. elokuuta. Festivaalin pääohjelmisto sisältää 25 omaäänistä ja upeaa esitystä, jotka on tiheän seulan läpi valinnut Teatterikesän taiteellinen johto: Minna Leino, Mika Myllyaho ja Jukka-Pekka Pajunen. Mukana on eurooppalaisten palkittujen ohjaajagurujen Alvis Hermaniksen, Eimuntas Nekrošiuksen, Emma Danten ja Thomas Ostermeierin teokset. Näyttämölle nousevat useat upeat pitkän linjan taiteilijat, kuten Lasse Pöysti, Eila Roine ja Anja Pohjola sekä muun muassa Angela Winkler ja Josef Bierbichler Saksasta.

Ohjelmisto koostuu 9 kansainvälisestä ja 16 kotimaisesta vierailusta. Esitykset kommentoivat ajankohtaisia asioita, mikä kertoo teatteritaiteen voimasta. Palkittu ja arvostettu Hermanis on Teatterikesässä jo tuttu vieras, joka jälleen koskettaa katsojien tunteita ja antaa ajattelemisen aihetta. Hänen ohjauksensa Sinivaaran Marta luotaa Latvian lähimenneisyyttä ja ihmisen hätää, mutta antaa myös lohtua ja uskoa ihmisyyteen.

Sankarit ja marttyyrit

Pärnulaisen Teater Endlan näytelmän Sankari on kirjoittanut Mart Ki-vastik ja ohjannut Kalju Komissarov, jotka molemmat ovat Virossa ar-vostettuja teatterialan ammattilaisia. He ovat tarttuneet maan lähi-historiaan ja sen uudelleenarviointiin kaunistelematta. Näytelmän asetelma, jossa saman perheen pojista yksi sotii Venäjän, toinen Saksan armeijassa ja kolmas Suomen jatkosodassa virolaisrykmentissä, on historiallisesti täysin todenmukainen.
Rabih Mrouén teos How Nancy Wished That Everything Was an April Fool’s Joke Libanonin sisällissodan (1975-1990) marttyyreistä kajoaa sodan vaiettuihin tarinoihin. Mrouélla on taito tuoda dokumentaarista todellisuutta näyttämölle aidolla, vangitsevalla teatterin kielellä. Tässä tarinassa marttyyrit kertovat yhä uudestaan, miten saivat surmansa taistelussa, mutta aina he heräävät henkiin uudelle kierrokselle – kenen puolelle?

Fyysistä, vähäeleistä

Sisilialaisen Emma Danten ja Sud Costa Occidentalen Vita mia lumosi yleisön Teatterikesässä 2007. Nyt myös Italian teatterikriitikkojen palkitsema mPalermu saapuu Suomeen. Vahva fyysinen eläytyminen aiheeseen on tekijöille ominaista. Ranskalainen ohjaaja Philippe Quesne puolestaan on vähäeleisen, mutta dynaamisen ja uudella tavalla läsnäolevan teatteri-ilmaisun kannattaja. Hänen teoksessaan La mélancolie des dragons katsoja tutustuu hard rock -bändin perävaunun sisältöön.

Teatterikesä estradina Prosperolle

Teatterikesä toimii ensimmäistä kertaa kuuden eurooppalaisen maan teatterihankkeen, Prosperon, estradina. Viisivuotinen yhteistyöhanke tuottaa teatteriesityksiä ja kiertueita sekä tukee teatterikoulutusta ja -tutkimusta. Hankeen suomalainen osapuoli on Tutkivan teatterityön keskus Tampereelta. Prosperon tuottamat esitykset tulevat Berliinistä ja Liégestä: Thomas Ostermeierin ohjaus Ibsenin draamasta John Gabriel Borkman, jonka esittää Schaubühne Berlin, ja Jean-Benoit Uqeux’n SPRL – Perheyritys, joka on draama suuryrityksen sisäisestä vallankäytöstä ja sen uhreista.

Kotimaiset esitykset teemoiltaan ajankohtaisia

Teatterikesän kotimaista ohjelmistoa voi luonnehtia sanoilla ajankohtainen ja omaääninen. Sen esitykset pureutuvat työttömyyden ja pätkätyöläisyyden ongelmiin, yritysmaailman kovuuteen, nostavat esille vanhuuden, yksinäisyyden ja juurettomuuden teemoja, pohtivat taiteilijuutta – aiheet heijastavat aikaamme.

Näyttelemisen taitoa

Tamperelaisen näyttelijäsuvun projektissa, Tom Zieglerin näytelmässä Grace ja Glorie, 90-vuotiasta Gracea esittää Eila Roine. Lasse Pöysti puolestaan näyttelee yksinäistä vanhusta hissi juttukaverinaan Bengt Ahlforsin suomenkielisessä versiossa näytelmästä Hissvägraren. Suomen Kansallisteatterista Teatterikesään saapuu kaksi esitystä: libanonilaissyntyisen Wajdi Mouawadin näytelmä Poltto ja Maria Kilven Harmin paikka. Molemmissa näytelmissä teksti ja näyttelijäntyö ovat saaneet ylistystä.

Ajankohtaiset Lundán, Krogerus ja Ripatti

Kajaanin Kaupunginteatteri on tarttunut Reko Lundánin draamaan Tar-peettomia ihmisiä. Näytelmä työttömäksi jäävän kojeistoasentajan syöksykierteestä on tänä päivänä ehkä jopa ajankohtaisempi kuin kantaesityksessään vuonna 2003. Kotkan Kaupunginteatterin vierailuesitys on Anna Krogeruksen Kuin ensimmäistä päivää. Tämä kiltisti työelämässä puurtavasta ihmisestä kertova näytelmä sai tämän vuoden Savonia-kirjallisuuspalkinnon. Samuli Reunasen Oulun kaupunginteatteriin ohjaama, yritysmaailmaan sijoittuva teos Tukholma on Mika Ripatin esikoisnäytelmä, jota on verrattu Juha Jokisen Mobile Horroriin.

Itsenäisiä työryhmiä

Taina Westin kirjoittama ja Raila Leppäkosken ohjaama sekä Jorma Uotisen ja Satu Paavolan roolittama Hildegard Knef perehdyttää katsojat diivan perusolemukseen – tähteyteen, menestykseen ja elämäntragediaan. Esityksen dialogiin kuuluvat tanssi ja laulu. Anatomia Lear -työryhmässä on valmistunut sanaton nukketeatteriesitys aikuisille. Mikaela Hasánin ohjaamassa Anatomia Lear -näytelmässä sukelletaan nukkien, näyttelijöiden, äänimaailman ja taidokkaan visualisoinnin avulla vanhenevan Learin sisimpään. ”Kuolemaa saattaa edeltää äkillinen oivallus ja sovinnon kosketus”, toteaa työryhmä.

Tampere, Turku, ja Pori

Ruotsin kuuluisin nykydramaatikko Lars Norén on kirjoittanut tiiviin salaisuuksien näytelmän, Niin helppoa on rakkaus, jossa kätkössä pidetyt tunteet vähitellen paljastuvat. Tampereen Työväenteatterin näyttelevät pariskunnat Jaana Oravisto ja Pentti Helin sekä Heidi Kiviharju ja Samuli Muje ottavat tekstistä kaiken irti.

Turun Kaupunginteatteri saapuu Teatterikesään Mika Myllyahon Kaaos -näytelmällä, jonka on ohjannut Irene Aho. Kolmelle vahvalle naiselle kirjoitettu railakas kuvaus ristiriidoista ja aggressiosta on yksi suomalaisen nykynäytelmän aarteista.

Maria Kilven kirjoittama ja Rakastajat-teatterin esittämä Rakkaudella, Porista on Todellisuuden tutkimuskeskuksen Suomi-projektin viides osa. Poria ja rakkautta tutkiskelevan näytelmän pohjamateriaalina on käytetty sekä historiallisia lähteitä, haastatteluja että porilaisilta kerättyjä rakkaustarinoita. Esityksen on ohjannut Janne Saarakkala.

Festivaali on runsaudensarvi

Anni Ojanen on ohjannut Teatterikorkeakoulun maisterintutkintonaan Slavomir Mrozekin Tangon, Teatteri Viirus ja Nya Rampen -ryhmä mukailevat Bertolt Brechtiä esityksessään Undantaget, Poikkeus. Tanssiteatteri MD Tampereelta esittää Mari Rosendahlin koreografian Rafael, joka on hieno ja herkkä lapsuuden leikeistä ja olemisen tavoista sekä kasvusta kertova esitys. Ryhmäteatteri harjoittelee Mika Myllyahon trilogian viimeistä osaa, Harmoniaa, TTT:n Suurella näyttämöllä.

Teatterikesä on maaliskuun lopussa jo julkistanut kolme vierailevaa teatteria: nykysirkuksen ruotsalaisen kärkinimen Cirkus Cirkörin, liettualaisen Meno Fortas -teatterin ja Schaubühne Berlinin. – Ohjelmisto on valmis tarjoiltavaksi, liput myynnissä ja elämykset odottamassa.

http://www.teatterikesa.fi