06.04.2016
Tampere Biennale äänirajoilla 13.–17.4.2016
Laajin suomalaisen nykymusiikin festivaali juhlii 30 vuotista taivaltaan ja esittelee uutta kotimaista musiikkia keskiviikosta sunnuntaihin 13.–17.4. Nykymusiikin karnevaalissa nousevat esiin musiikin rajattomat mahdollisuudet ja taiteidenvälinen yhteistyö. Ohjelmassa on musiikkia, sirkusta ja elokuvaa yhdisteleviä konsertteja. Suomen tähän asti laajin äänitaiteen näyttelykokonaisuus esittelee teoksia lähes parilta kymmeneltä taiteilijalta. Äänitaidenäyttelyt toteutetaan yhteistyössä Tampereen Taidemuseon kanssa. Koko tapahtuman ohjelman on suunnitellut festivaalin taiteellinen johtaja, säveltäjä Sami Klemola.
Gendrerajat ylittyvät ja taiteenlajit yhdistyvät Biennalen tapahtumissa
Tampere Biennalessa on mukana useita uuden ja kokeellisen musiikin eturintaman yhtyeitä. Akustisten soitinten ääntä muokataan elektronisesti livenä esitystilanteissa. Avajaiskonsertissa kansainvälinen Rank Ensemble tulkitsee improvisaation ja elektroniikan sävyttämiä teoksia. Saksalais-islantilainen Ensemble Adapter puolestaan konsertoi yhdessä elektroakustisen musiikin pioneerien, defunsensemblen kanssa. Musiikki yhdistyy sirkukseen, elokuvaan ja performansseihin. Defunensemblen ja kansainvälisesti arvostetun Circo Aereon Concerto Planos on äänen, liikkeen ja kuvan sirkusta, jonka musiikissa voi kuulla vaikutteita funkista ambientiin ja hälyyn. Belgialaisen Nadar Ensemblen Kaksoisolento-kokonaisuus pohtii nykyihmisen monia identiteettejä. Konsertin aluksi nähdään Georges Mélies´n elokuva L’Homme Orchestre (1900). Mika Taanilan ohjaamassa ja poikkeuksellisella tavalla toteutetussa Mannerlaatta-elokuvassa vastikään Jussi-palkitun Pan Sonic -yhtyeen Mika Vainion musiikilla on tärkeä rooli. Sokerina pohjalla Circo Aereo tuo Tampereelle musiikkiaiheisen klovnerian helmen The Pianist, jonka ylevässä nimiroolissa nähdään sirkustaiteilija Thomas Monckton. Esitys on 20 maassa arvostelu- ja yleisömenestyksen saaneen teoksen ainoa Suomen vierailu vuonna 2016.
Festivaalin iltaklubeilla juhlitaan Tamperelaisen Fonal Recordsin 20-vuotista historiaa. Klubin lavalle nousee viikonlopun aikana 8 artistia ja yhtyettä. Esimerkiksi perjantaina on harvinainen mahdollisuus kuulla Tampereelta Berliiniin muuttanutta, maailmalla tunnettua ja aktiivisesti keikkailevaa Islajaa. Lauantaina Eleanoora Rosenholm herättää pitkän keikkatauon jälkeen henkiin sarjamurhaajattaren saagan. Keskiviikkoiltana Vanhassa kirkossa on tarjolla tavallisesta poikkeava iltaklubi, kun elektronisen musiikin duo Pink Twins sekä muusikko Antti Tolvi täyttävät tilan teoksellaan LOUD PIPES SAVE LIFES (2016).
Tilausteoksia ja uutta musiikkia myös perinteisemmissä konserteissa
Tampere Biennalessa kuullaan kymmenkunta kokonaan uutta teosta. Festivaali on tilannut teokset säveltäjä Niilo Tarnaselta sekä festivaalin perjantain iltaklubilla esiintyvältä säveltäjä–kuvataiteilija Jan Anderzénilta alias Tomutontulta. 30-vuotisjuhlakonsertissa Ville Matvejeffin johtama Tampere Filharmonia tulkitsee orkesterin tilausteoksen Himmel Punk Antti Auviselta. Viulisti Maria Puusaaren sooloresitaalin ohjelmaan sisältyy kaksi kantaesitystä, Osmo Tapio Räihälän (G)astronomia ja Perttu Haapasen Lost Boys. Paavo Heinisen päätähuimaavan urkukonserton esittävät tuomiokirkossa urkuri Jan Lehtola ja Kaartin soittokunta.
Kaupungin kulttuuriorganisaatioiden yhteistyönä runsaasti ilmaisohjelmaa
Osa festivaalin konserteista ja lähes kaikki näyttelyt ovat ilmaisia. Festivaalin avajaiskierros ja lauantain opastus johdattavat äänitaidenäyttelyihin sekä kaupungilla soivien ääni-installaatioiden äärelle. Perhepäivässä Sara Hildénin taidemuseossa opastettu näyttelykierros on maustettu sirkuksella ja musiikilla. Tampereen kaupungin eri kulttuuriorganisaatiot tekevät yhteistyötä festivaalin tapahtumissa laajalla rintamalla.
Festivaalin vuoden 2016 ohjelmaan ja historiasta kertoviin haastatteluihin voi tutustua osoitteessa www.tamperemusicfestivals.fi/biennale/