26.07.2016

Täydenkuun festivaalia täysille katsomoille

Täydenkuun festivaali Pyhäjärvellä on vetänyt katsojia kahtena ensimmäisenä päivänään täydet katsomot. 25 vuotisjuhlaansa viettävä festivaali starttasi sunnuntaina 20 -juhlavuottaan viettävän Tero Saarinen Companyn kanssa. Festivaalin aloituspäivässä nähtiin Saarisen uran alkuvaiheen duetto Could you take some of my weight…? ja Japanissa 2014 kantaesitetty saanut Mesh, joka vyörytti tällä kertaa näyttämölle parikymmenhenkisen suomalaiskokoonpanon. Saarisen syvää humaania taidefilosofiaa ja persoonalista liikekieltä opiskellaan myös festivaalilla järjestettävällä kurssilla.

Toisena festivaalipäivänä maanantaina areenan valloitti Tommi Kitti -gaala, jossa nähtiin katkelmia Kitin rakastetuimmista teoksista. Aiemmin Kitin 60 -vuotisjuhlaan Helsingissä koottu Gaala kostutti yleisön silmäkulmat. Johtuen myös siitä, että Kitti on yksi Täydenkuun Tanssien perustajista, täysi katsomo kääntyi esityksen jälkeisissä kiitoksissa kohti yleisön takana istunutta koreografia ja osoitti suosiotaan raivokkaasti.

Maanantai-iltana Pyhäjärveltä kotoisin oleva palkittu koreografi ja tanssitaiteilija Alpo Aaltokoski opasti festivaalivieraita seuratanssien saloihin. Esitykseen konseptin kuuluneen opetuksen jälkeen nähtiin Aaltokosken teos ikivihreän iskelmäperinteen sekä nykytanssin ennennäkemättömästä törmäytyksestä ja yleisö tempautui sekahakuun teoksen päätteeksi. ”Tanssilavakulttuurissa kiteytyy jotakin hyvin olennaista suomalaisesta elämäntavasta ja ajatusmaailmasta”, sanoo Aaltokoski.

Tiistain ja keskiviikon esitykset

Tiistaina nähdää kaksi teosta. Tanssitaiteilija Johanna Nuutisen soolo Hatched tuo yhteen fyysisyyden, aistillisuuden ja visuaalisuuden. Australialaisen koreografi Lucy Guerinin ja säveltäjä Robin Foxin sekä Routa Companyn kahden kajaanilaisen naistanssijan ja Joensuun kaupunginteatterin kahden miesnäyttelijän yhteistyöstä syntynyt teos I´m trying to tell you ymmärrätkö? pohtii, kuinka erilaiset merkitykset ilmenevät ja katoavat, kun teatteri, tanssi ja kaksi kieltä sekoittuvat yhteen.

Kantaesitys päättää festivaalit

Festivaali huipentuu kantaesitykseen, joka on Elina Pirisen koreografia Oksensitte Jupiteria Tanssiteatteri Rimpparemmille. Teoksessa puhutun kielen liike purkaa henkilökohtaisesti ja sukupolvien ohjaamana rakentuneita sovinnaisuuksia ja maalaa mahdottomia näkyjä mahdolliseksi. Kunnianhimoinen teos rakentuu tarkasti tyylitellystä kielestä ja sen kohtuuttomasta suhteesta valoon, ruumiiseen, psyykeen ja ääneen kahdeksan esiintyjän voimin. Festivaali huipentuu ravintola Myrskylyhdyssä järjestettävään DJ Koomamiehen klubi-iltaan.

www.fullmoondance.fi