28.05.2015
Sibelius kiinnostaa Kuhmon Kamarimusiikissakin
Kuhmon Kamarimusiikin ennakkomyynnissä suurimmat yleisönsuosikit ovat tähän mennessä olleet maanantain 20.7. konsertit, jotka on omistettu Sibeliukselle ja hänen aikalaisilleen. Seuraavaksi suosituin on keskiviikon 22.7. konsertti, jossa kuullaan Astor Piazzollaa, ja neljäntenä on ensimmäisen viikon keskiviikon Schubert-konsertti.
Ennakkomyynti on sujunut hieman viime vuotta vilkkaammin, samoin viikkolippujen myynti. Kaikissa konserteissa on kuitenkin tässä vaiheessa vielä tilaa. Kuhmon Kamarimusiikki alkaa sunnuntaina 12.7. ja festivaali kestää kaksi viikkoa.
Suosituslista ensikertalaisille
Koska konsertteja on yli 70, Kamarimusiikki julkaisee jälleen suosituslistan ensikertalaisille ja kokeneemmillekin Kuhmon-kävijöille. Kuulijoilta hyvää palautetta saaneelle listalle on koottu runsaasta tarjonnasta joukko kaikille sopivia konsertteja, joissa on sekä yllättäviä esityksiä että perinteistä musiikkia. Listasta voi löytää vastauksen kysymykseen ”miksi juuri tähän konserttiin kannattaa mennä?”.
Konsertti 1: Kaikki alkaa Bachista.
Konsertti 6: Valse tristen tuntevat kaikki, mutta harva on kuullut Sibeliuksen Kurkikohtauksen.
Konsertti 7: 1900-luvullakin on sävelletty tunteisiin vetoavia suurteoksia.
Konsertti 11: Pidättekö Brahmsista? Ainakin Tshaikovskista on pakko pitää.
Konsertti 17: Kuhmo ei tunnu Kuhmolta ilman Schubertia.
Konsertti 20: Eurooppalainen kiertomatka: Sibeliuksen Puu-sarjassa kainuulaista sielunmaisemaa, Rodrigon kitarakonsertossa Espanjaa ja Straussin Wienerwaldin tarinoissa Itävaltaa.
Konsertti 22: Sävellys seitsemälle kosketinsoittimelle! Onkohan sellaista nähty ennen edes Kuhmossa?
Konsertti 27: Yömusiikkia jo alkuillasta Mozartin, Haydnin ja Beethovenin tapaan.
Konsertti 28: Vahvoja tunnelmia ja jännittäviä soittimia maratonkonsertissa.
Konsertti 32: Miten ihmeessä Clara Schumannin loistava pianokonsertto on voinut unohtua?
Konsertti 34: Kappelissa on aivan erityinen Bach-tunnelma.
Konsertti 36: Lasten konsertti, josta aikuisetkin nauttivat.
Konsertti 38: Rameausta Enescun kautta Piazzollaan – yllättävien yhdistelmien kuuleminen ei Kuhmossa ole mitenkään yllättävää.
Konsertti 42: Tämän konsertin säveltäjiä Fauréta, Debussyta ja Sibeliusta yhdistää se, että kaikki sävelsivät oman versionsa Pelléasin ja Mélisanden haikeasta rakkaudesta. Tällä kertaa kuullaan Sibeliuksen näkemys.
Konsertti 44: Vielä kuolinvuonnaan Sibelius teki musiikkia. Sovitus laulusta Kom nu hit död välittää mestarin viimeiset ajatukset.
Konsertti 48: Mendelssohnin oktetossa soi nuoruus!
Konsertti 49: Kaksi kalalajia kuuluvat jokaiseen Kuhmon kesään: muikku ja forelli. Tiettävästi Schubert sävelsi vain jälkimmäisen.
Konsertti 53: Kokeneinkaan konserttikävijä ei voi olla innostumatta Piazzollan tangoista.
Konsertti 54: Kesän mittavin teos on Kurt Weillin Seitsemän kuolemansyntiä.
Konsertti 56: Miten päähinettä voi soittaa? No, tässä konsertissa selviää, että pipa on myös kiinalainen perinnesoitin.
Konsertti 60: Tarinan voi kertoa myös musiikilla, sen osaavat Grieg ja muut mestarit.
Konsertti 63: Joskus konsertissa voi hymyilyttääkin, jopa vakavamieliseksi tunnetussa Kuhmossa.
Konsertti 66: Vivaldi nyt vain kuvaa vuodenaikoja niin elävästi.
Konsertti 67: Sävellys kahdelle kellopelille ja vahvistetulle lumelle – mitä ihmettä? Tästä on pakko ottaa selvää.
Konsertti 71: Minkälaisia ovat argentiinalaiset vuodenajat? Entä venäläiset? Sen kuulee tässä konsertissa.
Kuhmon Kamarimusiikki järjestetään 12.-25.7.2015.