31.07.2017
Sastamala Gregoriana -festivaalin sadat sävelet ja tuhannet tarinat hurmasivat 2700 vanhan musiikin ystävää
Suomen musiikkikesän helmi, Sastamala Gregoriana – Wanhan Musiikin Päivät houkutteli tänä vuonna jälleen vaikuttavan määrän vanhan musiikin ystäviä Sastamalan keskiaikaisiin kivikirkkoihin. Festivalin kahdeksassa tapahtumassa vieraili yhtensä noin 2700 kuulijaa. Vuoden 2018 teemana on ”Venetsian loisto”.
Festivaalin avajaiskonsertti vieraili Laukon kartanossa, ja se myytiin loppuun jo ennakkoon. Illan aikana yleisö pääsi tutustumaan kartanon tiluksiin ja taiteeseen sekä seuraamaan elokuvanäytöstä pihamaalla. Ohjelmisto rakentui tunnetumman Henry Purcellin sekä hänen suotta varjoon jääneen veljensä Daniel Purcellin tuotannosta. Kansainvälisen mestarikurssin opettajista koottu valioryhmä Sprezzarura soitti lumoavasti, ilmeikäs sopraano Evelyn Tubb vangitsi yleisön, ja kartanon juhlatalli antoi mahdollisuuden tavanomaista näyttämöllisempään tulkintaan.
Lauantaina 22.7. järjestetty suurkonsertti Claudio Monteverdin vesper 1610 toi Pyhän Marian kirkon estradille yli 40 taiteilijaa sekä salin täyteen yleisöä. Italialaisen Roberto Balconin johtama ryhmän muodostivat tapahtumaan erikseen koottava Sastamala Gregoriana Consort, Pormestarin sinkit ja pasuunat sekä kamarikuoro Utopia solisteineen. Vuoden 1610 vesperissä kuului hengellisen ja maallisen tyylin herkkä sekoitus: virtuoosiset koukeroiset soolo-osuudet, mahtipontinen puhelaulu ja mieleenpainuvat melodiat, jotka yhdistyivät saumattomasti kirkkolauluun ja vanhanaikaiseen kontrapunktiin.
Kaksi vuotta sitten tapahtumassa vieraillut ja yleisön sekä kriitikkojen ylistämä barokkiyhtye Baccano solisteinaan sopraano Tuuli Lindeberg ja kontratenori Teppo Lampela täytti festivaalin kotikirkon sunnuntaina 23.7. ääriään myöten. Upeasti yhteen soittanut Baccano tuki hienosti solistien hämmästyttävän kaunista vuoropuhelua. Illan konsertissa pääosassa olivat G.F. Händelin (1685-1759) oopperoiden duetot. ”Niistä muodostui kuvitteellinen rakkaustarina, jossa laulunumerot olivat kuin välähdyksiä jonkun anonyymin pariskunnan elämästä: kaikki alkaa onnellisissa merkeissä, mutta välillä kohdataan räiskyvää riitaa, mustasukkaisuutta ja väärinymmärryksiä ennen sovintoa” (H. Hautala/Aamulehti).
Kaunis ja koskettava tunnelma kohtasivat maanantaina 24.7. niin musiikin kuin kirkkotaiteenkin osalta sopusoinnussa. Pyhän Olavin kirkossa järjestetyssä meditatiivisessa konsertissa tietä Lutherin luo olivat kulkemassa virtuoosimaiset Anna-Maaria Oramo (clavisimbalum & cembalo), Corina Marti (clavisimbalum & nokkahuilut), Louna Hosia (viola da gamba), Michal Gondko (luuttu) sekä suloisesti sointuvat solistit Sirkku Rintamäki, sopraano että David Hackston, kontratenori.
Tiistaina huippusellisti Markku Luolajan-Mikkola vieraili soolokonsertissaan Sastamalassa osana hänen Peregrinatio-pyhiinvaelluskiertuettaan, jonka on tarkoitus vierailla kaikissa 72:ssa Suomessa säilyneessä keskiaikaisessa kirkossa. Barokkisellon syvän samettiset soinnut kaikuivat kirkkosalissa J.S. Bachin jylhien sävelten soidessa. Konsertin jälkeen yleisöllä oli mahdollisuus tutustua kirkkosaliin ja sen ainutlaatuiseen akustiikkaan ja mielenkiintoiseen historiaan yhden festivaalin perustajajäsenistä, Urpo Vuorenojan johdolla.
Keskiviikon 26.7. lastentapahtuma Suomalaisen kirjan museo Pukstaavissa houkutteli paikalle monen ikäisiä musiikinharrastajia. Kulttuuriosuskunta Uulun luotsaamassa Löydä Luontosi -tarinakonsertissa etsittiin koko joukon voimin kadoksissa ollutta Tessa-lehmää, ja yleisö pääsi kokeilemaan ikiaikaisia suomalaisia soittimia.
Torstaina 27.7. upea suomalainen lauluyhtye Lumen valo johdatti kuulijansa aina reformaation alkumetreiltä tähän päivään saakka ja tulevaisuuteenkin. Monipuolisessa ohjelmistossa kohtasivat niin uusi ja vanha, herkkä ja mahtipontinen kuin kotimainen ja kansainvälinenkin.
Festivaali päättyi perjantaina 28.7. varsinaiseen vanhan musiikin maratoniin, kun yli kolmetuntisessa konsertissa lavalla vieraili yksin, kaksin ja välillä isommallakin kokoonpanolla toinen toistaan lahjakkaampia nuoria taiteilijoita Kansainvälisen Mestarikurssin päätöskonsertissa. Tunteikas konsertti päättyi oppilaiden ja opettajien yhdessä esittämään Henry Purcellin sävellyksen: How great is the pleasure: ”Kuinka nautinnollista, ihastuttavan suloista onkaan, kun musiikki ja rakkaus ystävinä yhdistyvät”.
Festivaali kiittää lämpimästi upeita taiteilijoita, mahtavaa yleisöä, tärkeitä yhteistyökumppaneita sekä kultaakin arvokkaampaa, tapahtumassa pyyteettömästi toimivaa talkootiimiä! Tavataan taas ensi vuonna.
Vuosi 2018 aloittaa kaupungit vetten päällä -teemasarjan
Vuonna 2018 festivaali järjestetään perinteisesti heinäkuun viimeisellä viikolla teemalla ”Venetsian loisto”. Teema aloittaa Kaupungit vetten päällä -sarjan, joka viitoittaa festivaalin matkaa vuosina 2018-2023. Matkalla kuljetaan kaupunkeihin, joiden sijainti merien ja jokien varsilla on yhdistänyt niitä muuhun maailmaan sekä rakentanut niistä taiteiden ja kulttuurin keskuksia vuosisatojen ajaksi. Festivaalin taiteellinen johtaja Michael Fields kuljettaa yleisöä Venetsian lisäksi Bruggen, Pariisin, Wienin ja Rooman kautta Lontooseen. Mikäpä kaupunki soveltuisi paremmin kyseisen teeman esityspaikaksi, kun vesistöjen syleilyssä lepäävä Sastamala!