25.05.2023

Rauma Festivo: Trapped Butterfly nousee siivilleen

Tulevan oopperakesän koskettava, syvällinen ja mitä ajankohtaisin Trapped Butterfly on edennyt näyttämöharjoituksiin. Kuhmon Kamarimusiikin, Meidän Festivaalin ja Rauma Festivon tilausteoksen esitykset ovat myynnissä, ja ryhmätiedustelut Rauma-salissa 4.8.2023 kuultavaan esitykseen voi lähettää osoitteeseen info@raumafestivo.fi.

Sampo Kasurisen ja Aina Bergrothin Trapped Butterfly kuvaa läheisen ihmisen itsemurhan aiheuttamaa surua ja surun kanssa elämistä. Samalla se käsittelee taiteilijoiden ristiriitaista suhdetta traditioon. Uudessa teoksessa 2020-luvun nuori Ocean yrittää ymmärtää äitinsä ratkaisua löytääkseen oman paikkansa maailmassa. Äidin itsemurha on osa häntä itseään, hänen omaa perintöään, mutta sen kohtaaminen ja ymmärtäminen on tuskallista ja ehkä mahdotonta. Kasurisen ilmaisuvoimainen, keinoja kaihtamaton sävelkieli antaa laulajien loistaa, ja yhtyeen kimaltavaa kauneutta tummiin pohjavirtauksiin punova satsi on elimellinen osa kertomusta. Musiikissa kuuluu pirstaleita ja heijastuksia Puccinin Madama Butterflysta sekä soittorasiasta, johon tallennettuja kiinalaisia sävelmiä myös Puccini hyödynsi oopperassa.

Siljamari Heikinheimon ohjaaman esityksen rooleissa nähdään sopraano Marjukka Tepponen ja vastikään Kansallisoopperassa debytoinut tenori Tuomas Miettola. Monialainen ja ajankohtaisia aiheita töillään kommentoiva nuori Autuas Ukkonen suunnittelee oopperan puvustuksen, ja mm. vuoden 2022 Lux Helsingissä nähdyn Eduskuntatalon valaisseen teoksen luonut Pyry Pakkala Petterberg on Trapped Butterflyn valosuunnittelija. Tomas Djupsjöbacka luotsaa kapellimestarina esitykset, joissa yhtyeen muodostaa ylistetty jousikvartetti Kamus sekä Harri Kuusijärvi, joka on eletroakustisine harmonikkoineen arvostettu tekijä niin nyky- kuin maailmanmusiikissa. Ohjauksessa myös muusikot ja kapellimestari nousevat näyttämöllä toimijoiksi.

Trapped Butterfly on sekä Bergrothin että Kasurisen ensimmäinen ooppera. Aikaisemmissakin töissään historian vaientamille äänen antanut Bergroth nostaa esille kanonisoidun oopperakirjallisuuden naiskohtalot: ”Minkälainen isän- ja äidinmurha on suoritettava, jotta toisenlaisesta maailmasta voidaan alkaa haaveilla? Tarvitaanko näyttämölle nuoren naisen ruumis vai voiko teos saavuttaa katharttisen voimansa ja syvyytensä toisin?” Tekijät haluavat kiihkeästi tuoda näyttämölle teoksen, joka raivaa tilaa muutokselle ja toivolle.

40. Rauma Festivo 1.-5.8.2023

Festivaalin sivuille