02.11.2021

Naantalin Musiikkijuhlat uudistaa viestintäänsä

Naantalin Musiikkijuhlien viestintää ja visuaalista ilmettä uudistetaan. Työ käynnistyi jo keväällä yhteistyössä naantalilaisen Suunnittelutoimisto Innollisen kanssa, ja nyt mukaan työhön on liittynyt Turussa ja Helsingissä toimiva mainostoimisto Grundlage vastaamaan viestinnän työkalujen päivittämisestä sekä strategisen markkinoinnin kehittämisestä.

– Tavoitteena on vahvistaa mielikuvaa Naantalin Musiikkijuhlista korkeatasoisena ja merellisenä tapahtumana tavalla, joka tavoittaa jatkossa yhä uusia kohderyhmiä sekä tarjoaa yleisölle aiempaa enemmän ja helpommin tietoa tapahtumasta, toteaa Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Suvi Innilä.

Uudistustyö lähti liikkeelle keväällä erilaisille kohderyhmille suunnatuilla kyselyillä Musiikkijuhliin liitetyistä mielikuvista sekä viestintään kohdistuvista odotuksista. Kerätyn tiedon perusteella Suunnittelutoimisto Innollisen Miia Liesegang loi pohjan uudelle visuaaliselle konseptille.

– Uusi visuaalinen konsepti on ensimmäinen askel laajamittaiselle kehitystyölle, jonka myötä pyrimme kehittämään asiakkaan elämyspolkua kokonaisvaltaisesti. Visuaalinen konsepti korostaa ja nostaa esiin korkeatasoisen ja vuosikymmeniä toimineen tapahtuman parhaita puolia, sanoo muotoilija Miia Liesegang Suunnittelutoimisto Innollisesta.

Naantalin Musiikkijuhlien historiaan on sisältynyt muun muassa lähes vuosikymmenen ajanjakso, jolloin tapahtuman vuotuiset julisteet suunnitteli maineikas graafikko Erik Bruun. Nyt vahvaan visuaalisuuteen halutaan palata tekemällä yhteistyötä kuvataiteilijoiden kanssa. Haussa on parhaillaan Musiikkijuhlien vuoden 2022 kuvataiteilija sekä kuvataideteos, joka toimii ensi vuoden vuosi-ilmeen pohjana.

Koronavuosien jälkeen on erityisen tärkeää, että viestintä tavoittaa oikeat kohderyhmät mahdollisimman tehokkaasti.

– Kulttuuritapahtumilla on monesti haasteena yhdistää taide ja kaupallisuus, mutta se on juuri mitä me teemme; yhdistämme luovuuden, näkemyksellisyyden, tuloksellisuuden ja teemme asioita aikapaineen alla kohti tavoitteita. Sydämeni palaa kulttuuri- ja taidehankkeille ja niiden viestinnällinen popularisointi on tärkeää, jotta yhä enemmän väkeä uskaltautuu korkeakulttuuriksi nimettyjen elämysten pariin, kertoo mainostoimisto Grundlagen luova johtaja ja perustaja Mari Tauler.

Musiikkijuhlien uusi tunnus ja visuaalinen ilme julkistetaan loppuvuoden 2021 aikana.

Festivaalin sivuille

Lisää aiheesta

14.03.2024

Naantalin Musiikkijuhlien konserttiliput toimivat nyt myös bussilippuina

Naantalin Musiikkijuhlat ja Turun seudun joukkoliikenne Föli ovat käynnistäneet yhteistyön. Tämän myötä Musiikkijuhlien vuoden 2024 konserttilippujen viivakoodi toimii matkalippuna Fölin busseissa kolme tuntia ennen ja kaksi tuntia kunkin esityksen jälkeen. – Olemme hyvin iloisia tästä…

09.01.2024

Naantalin Musiikkijuhlat saa vieraakseen Norjalaisen kamariorkesterin Pekka Kuusiston johdolla

Naantalissa kuullaan kesällä yhtä maailman parhaista jousiorkestereista, Norjalaista kamariorkesteria taiteellisen johtajansa Pekka Kuusiston kanssa. Kyseessä on vuonna 1977 perustetun maineikkaan orkesterin toinen vierailu Suomessa. Ensimmäinen vierailu vuonna 1990 kohdistui sekin Naantalin Musiikkijuhlille. Kaikkiaan kesäkuun festivaalilla…

20.12.2023

Naantalin Musiikkijuhlien vuoden 2024 ilme julkaistiin – valittu kuvataideteos on kannanotto rauhan ja luonnonsuojelun puolesta

Naantalin Musiikkijuhlien visuaalinen ilme on vuodesta 2022 lähtien perustunut kuvataideteoksiin, jotka valitaan vuosittain ammattitaiteilijoille suunnatun haun perusteella. Syksyllä järjestettyyn hakuun tuli jälleen kiitettävästi useita kymmeniä ehdotuksia, joista raati valitsi vuoden 2024 kuvataideteokseksi turkulaisen kuvataiteilijan Meri-Pauliina…