14.07.2025

Musiikin aika tarjosi matkoja ajassa ja avaruudessa

Musiikin aika 2025 tarjosi kävijöilleen musiikillisia aikakapseleita äänin, kuvin ja valoin – hiljaisuudessa, pimeydessä, päivänpaisteessa, avaruudessa ja monissa soivissa tiloissa. Konsertit ja keskustelutilaisuudet saavuttivat yhteensä lähes tuhannen hengen kävijämäärän.

Musiikki vei festarikansan eläinten ääniin, veden alle ja kauas avaruuteen

Avajaiskonsertissa kuultiin kahden pianon ja kymmenien eri lyömäsoittimien Yarn/Wire -yhtyettä sekä koettiin Simon Løfflerin ainutlaatuinen ja performatiivinen teos Animalia Cycle, joka tulkitsi eläinten liikkeistä inspiroitunutta äänimaailmaa. Suomalainen Saxtronauts lähetti festarikansan matkalle halki aikojen ja ulottuvuuksien kahdessa konsertissaan, joista jälkimmäisessä kvartetti saattoi yleisön katsomoon tutkien ympäristöä letkuista tehdyillä soittimilla.

Ihmiset ja pöydät levitoivat, lavalla myrskysi ja pilviin piirrettiin, kun Juliet Fraser ja Mark Knoop esittelivät mahdottomia oopperasuunnitelmia. Musiikin kuuntelutottumuksiamme haastettiin puolalaisen Kompopolex-yhtyeen konsertissa sekä Matthew Shlomowitzin teoksessa Lecture about Listening to Music. Festivaalin päätöskonsertissa Mirka Viitala esitti upean tunteikkaasti Frederic Rzewskin monumentaalisen teoksen The People United Will Never Be Defeated!.

Kesäakatemian kahdelle kurssille osallistui yhteensä 21 opiskelijaa yhdestätoista eri maasta. Olde Skool -kurssilla säveltäjät ja pianistit syventyivät yhteistyön äärelle. Kurssin kahdessa konsertissa kuultiin osallistuvien säveltäjien kantaesityksiä sekä esiintyjien omaa ohjelmistoa. Ei-tietämisen laboratorio -kurssilla venytettiin “konsertti”-sanan merkitystä, kun kurssin osallistujat liikuttivat yleisöä tilasta ja tunteesta toiseen – pimeässä, hiljaisuudessa ja veden alla. Toimittaja Jari Hoffrén kuvaa mm. tätä ainutkertaista kokemusta ansiokkaasti festariraportissaan.

Nykymusiikin tulevaisuutta pohtimassa

Viikon aikana kokoonnuttiin työpajoihin, joissa pohdittiin mm. nykymusiikin roolia ja paikkaa tämän päivän sekä tulevaisuuden Suomessa. Keskustelu herätti runsaasti ajatuksia esimerkiksi siitä, minkälainen musiikin esitystilanne saa ihmisen yllättymään tänä päivänä, miten nykymusiikkia tuotaisiin helpommin nuorten saavutettavaksi, tai miten tekoäly muuttaa taiteellisia luomisprosesseja. Työpajat antoivat runsaasti eväitä Viitasaaren kaupungin Aikamme musiikki -hankkeelle, joka pyrkii kehittämään nykymusiikkia ja sitä edistävää toimintaa Suomessa ja kansainvälisesti.

Festivaalin sivuille