15.07.2022
Musiikin aika: Monipuolinen juhlafestivaali täytti odotukset
Kahden poikkeusvuoden jälkeen täydessä mitassaan järjestetty Musiikin aika tarjosi kuulijoille uusinta musiikkia taiteen omilla ehdoilla.
40-vuotisjuhliaan viettäneen Musiikin aika -festivaalin monipuolinen anti käynnistyi yhdysvaltalaissäveltäjä Mark Applebaumin teoksen maailman kantaesityksellä. Newyorkilaisen Talea Ensemblen esittämä Venture Capital Punishment herätti kuulijoissa ja lehdistössä sekä innostusta että suopeaa hämmästystä. Konsertissa sekä sitä edeltäneessä juhlaseminaarissa vieraili useita kultturialan vaikuttajia, kuten kulttuuriministeri Petri Honkonen ja kulttuurialan etujärjestö Kulta ry:n pääsihteeri Rosa Meriläinen.
Festivaalin kohokohtiin lukeutui vuosiksi unohdetun, mutta sittemmin kohoavaan suosioon nousseen Julius Eastmanin hypnoottinen Femenine. Muita huippuhetkiä olivat oslolaisen perkussionistin Jennifer Torrencen perinteitä ylittänyt lyömäsoitinkonsertti, joka sai Viitasaaren kirkossa yleisöltä valtavat suosionosoitukset, sekä Philip Venablesin räväkkä ja röyhkeä Illusions.
Festivaalin säveltäjävieraiden teokset herättivät tunteikkaita hetkiä sekä vastustamatonta riemua. Harmonikkataiteilija Andreas Borregaardin tulkinta Philip Venablesin trubaduurimaisesta My favourite piece is the Goldberg Variationsista herkistytti yleisön henkilökohtaisuudellaan. Sävellyskurssin festivaalilla pitäneen italialaissäveltäjä Mauro Lanzan elektroniikkaa ja orkesterisoittimia soveltavien teosten nyrjähtänyt huumori ja älylliset sommitelmat saivat kuulijat pauloihinsa.
Maailman ja Suomen kantaesityksiä festivaalilla kuultiin niin suomalaisilta kuin kansainvälisiltä taiteilijoilta useita. Näistä Minna Leinosen, James A.-McEwanin sekä Mioko Yokoyaman teokset kuultiin Yle Radio 1:n Musiikin aika -erikoislähetyksessä. Lähetyksessä vierailivat säveltäjä Minna Leinosen lisäksi festivaalin perustaja Timo Kinnunen sekä nykyinen taiteellinen johtaja Johan Tallgren.
Viitasaaren kirjastossa auenneessa 40-vuotisjuhlanäyttelyssä kuultiin toinen toistaan kutkuttavampia puheenvuoroja festivaalin entisiltä työntekijöiltä. Mahdollisuus soittaa näyttelyssä esillä olevaa, John Cagen vuoden 1983 Musiikin ajan esityksessään hyödyntämää maitotonkkaa herätti riemua.
Juhlanäyttely on esillä Viitasaaren kirjaston näyttelytilassa heinäkuun loppuun saakka. Viitasaaren linja-autoasemalla esillä ollut Claudia Molitorin installaatio Listen to my World jatkaa Viitasaarelta Transit Festivaliin Belgiaan. Teoksen soundtrackin sisältävää kirjaa on myynnissä Viitasaaren kirjakaupassa, ja teoksen verkkosivu on pysyvästi avoinna.
Korona asetti festivaalille omat haasteensa, kun osa muusikoista joutui viime hetkellä perumaan esiintymisensä sairastumisen takia. Nopeiden ja onnistuneiden korvausten avulla kaikki festivaalin konsertit pystyttiin järjestämään suunnitellusti, ja vain yhden konsertin ohjelmaan jouduttiin tekemään muutoksia.
Yhteensä festivaalin tapahtumat keräsivät noin 2000 kuulijaa. Konsertteja järjestettiin 18 ja kaikille avoimia keskusteluja ja seminaareja 9. Taiteilijoita useista eri maista vieraili festivaalilla yli 140, joista osa viipyi Viitasaarella koko festivaalin ajan. Kesäakatemian neljälle kurssille osallistui 37 kansainvälistä ja kotimaista opiskelijaa. Viitasaaren kaupungin järjestämää festivaalin juhlaseminaaria on toistettu verkossa noin 400 kertaa ja Yleisradion juhlalähetystä 1600 kertaa.
Ensi vuoden Musiikin aika -festivaali järjestetään 4.–10.7.2023. jolloin muun muassa muistellaan John Cagen legendaarista Viitasaaren-vierailua.
Festivaalin sivuille