Finland Festivalsin kuntavaaliteemat 2025 ja ehdotukset kuntien päättäjille

Finland Festivals (FF) kokoaa sateenvarjonsa alle Suomen parhaat ja kiinnostavimmat taide- ja kulttuurifestivaalit. Musiikin eri lajien lisäksi mukana on niin tanssin, teatterin, kirjallisuuden, kuvataiteen, elokuvan kuin lastenkulttuurin parhaat tekijät. Jäsenfestivaaleja on tällä hetkellä lähes sata, ja ne kaikki ovat yleishyödyllisiä voittoa tavoittelemattomia kulttuurialan toimijoita.

Kuntien rooli taide- ja kulttuurifestivaalien toiminnassa on ensiarvoisen tärkeä. Kuntien investoinnit muodostavat keskimäärin 16 prosenttia kokonaistuloista, valtion investoinnit ovat keskimäärin vain 11 prosenttia. Siksi kuntavaalit määrittävät myös festivaalien tulevaisuuden.

Finland Festivals toivoo, että tulevat kuntapäättäjät huomioivat erityisesti seuraavat kolme asiaa:

1. Investoinnit kasvavat korkoa

  • Festivaalit ja muut tapahtumat ovat kustannustehokkaita ja joustavia tapoja taata kulttuurin ja taiteen saatavuus kaikkialla maassa
  • Hyvin pienillä investoinneilla saadaan aikaan huomattavia vaikutuksia. Festivaaliin tehtävä investointi valuu moninkertaisesti takaisin kuntatalouteen, sillä festivaalien aluetaloudelliset vaikutukset ovat suuria, jopa useita miljoonia suurten festivaalien osalta ja pientenkin tapauksessa satoja tuhansia euroja. Festivaalivieras käyttää rahaa paitsi pääsylippuihin myös ravintolapalveluihin, majoitukseen, kuljetuksiin ja moniin muihin asioihin. Tämä tukee alueen yrityksiä ja työpaikkoja.
  • Festivaaleja ei pidä kohdella kunnan kulttuuripolitiikassa ”projekteina”. Ammattimaisesti järjestetyt kulttuuritapahtumat ovat kiinteä osa kunnan kulttuuristrategiaa ja vuosikelloa, eikä niitä tule käsitellä poikkeuksellisina erillistapauksina. Ne ovat pitkäjänteinen investointi paikalliseen elinvoimaan ja yhteisöllisyyteen.

2. Mahdollistaminen ei maksa mitään

  • Suorien investointien lisäksi olennaista on, että kunnat mahdollistavat tapahtumien järjestämisen. Tämä tarkoittaa sujuvia lupakäytäntöjä, toimivia turvallisuusmääräyksiä ja monia muita festivaalien käytännön toteutukseen liittyviä asioita.
  • Kunnan kannattaa olla tapahtumamyönteinen ja helpottaa asioiden sujumista, ei estää niitä. Kunnan kannattaa sanoa kyllä! Myönteinen asenne ei maksa mitään, mutta kantaa pitkälle.
  • Festivaalit kasvattavat kunnan vetovoimaa, pitovoimaa – ja erityisesti lumovoimaa. Kunta ilman kukoistavaa tapahtumakulttuuria ei houkuttele uusia asukkaita eikä innosta nykyisiä jäämään. Festivaali luo ympärilleen lumoa ja säihkettä, tekee elämästä arkea isompaa.

3. Matkailun ja imagon veturi

  • Festivaalit ovat parhaimmillaan alueensa kotimaisen ja kansainvälisen matkailuelinkeinon vetureita. Matkailijat tarvitsevat syyn saapua paikalle, ja ainutlaatuinen kulttuurielämys on yksi tehokkaimmista matkustuspäätökseen vaikuttavista tekijöistä.
  • Sekä kotimaasta että ulkomailta suuntautuva kulttuurimatkailu on kunnalle merkittävää liiketoimintaa. Festivaalivieras käyttää tutkimusten mukaan vain noin 20 prosenttia matkabudjetistaan festivaalin pääsylippuihin. 80 prosenttia kuluu majoitukseen, ruokailuihin, liikkumiseen ja erilaisiin oheispalveluihin, joita hankitaan kunnan yrittäjiltä. Samalla kunnan imago paranee.
  • Investointi festivaaliin ja sen synnyttämään matkailuun on lähes takuuvarma sijoitus, joka kasvaa korkoa.