05.09.2017

Mäntän kuvataideviikot keräsi yleisöä ja kiitosta

Pirjetta Branderin kuratoima Mäntän kuvataideviikkojen Kesä-näyttely tavoitti kaikkineen yhteensä 14 500 kävijää. Lukumäärä sisältää näyttelyn pääpaikan Pekilon lisäksi Mänttä-Vilppulan kaupunkiympäristössä nähtävillä olleiden teosten kävijät. Näyttely päättyi elokuun lopussa.

– Tämä oli kelpo vuosi. Viileät sadepäivät saivat monet lähtemään taidetta katselemaan koko perheen voimin. Asiakaskunnassa ei tapahtunut suuria muutoksia. Vaikka kuraattorit ja sisällöt vaihtuvat, yleisö löytää paikalle kerta kerran jälkeen, toiminnanjohtaja Tiina Nyrhinen iloitsee.

Pirjetta Branderin luoma valoisa kokonaisuus keräsi yleisöltään runsaan määrän kiitoksia. Monen teoksen kohdalla suurta mielenkiintoa herättivät niiden taitoa ja pitkäjänteisyyttä vaativat tekniikat. Kävijöitä ihastuttivat muun muassa Pauliina Turakka Purhosen herkkä ja hulvaton tekstiiliveistosinstallaatio Kevät, Barbara Tieahon puumateriaaleja monin tavoin hyödyntävät taianomaiset veistokset, Jenni Tieahon teräsverkosta ja tuohesta tarkkaan muotoillut myyttiset hevoset, Jussi Valtakarin ja Antti Ylösen yksityiskohtia ja draamaa säästelemätön puuveistoinstallaatio Saaristo sekä Eija Keskisen installaatio Mansikkapaikka 2, jonka pääelementteinä olivat värikkäät puuväripiirrokset ja räsymatot. Kiinnostusta herättivät myös esimerkiksi Marja Pirilän jättimäiset camera obscura -vedokset, Charles Sandisonin tietokoneohjelmoitu installaatio Hyvän ja pahan tiedon puu ja Petra Innasen riemastuttava Monster Disco.

Mänttä-Vilppulan kaupunkitilassa uteliasta väkeä keräsivät erityisesti Viva Granlundin yhdessä taidekaupunkilaisten kanssa autiotalon ulkoseiniin maalattu 100 +++ puuta -muraali ja Jan-Erik Anderssonin & Shawn Deckerin Linnunpesä-Äänisauna.

Yasushi Koyama lahjoittaa Pingviini-veistoksen Taidekaupungille

Niin lasten kuin aikuistenkin yhdeksi suosikiksi muodostuivat Yasushi Koyaman söpöt eläinveistokset. Nyt Kesän päätyttyä yksi taiteilijan puuveistoksista löytää uuden kodin. Toukokuun aikana Pekilon ulkovarastossa veistetty Pingviini-äiti ja poikanen saa jäädä synnyinkaupunkiinsa. Yasushi Koyama lahjoittaa teoksensa Mänttä-Vilppulan neuvolan tiloihin Vilppulaan, jossa se saa tuottaa iloa jatkossakin.

Lahjoitus on osa Koyaman Taidetta lapsille -projektia, jonka puitteissa taiteilija on vuosittain sijoittanut teoksia julkisiin tiloihin.
– Projektini ei ole suunnattu pelkästään lapsille. Toivon, että myös aikuiset pääsevät nauttimaan teoksistani ja näkemään, miten tärkeää taide on lapsille, taiteilija Yasushi Koyama kertoo.

Ensimmäinen lahjoituskohde oli Lastenlinnan sairaala Helsingissä vuonna 2012. Taiteilija on lahjoittanut muun muassa vuonna 2016 Espoon Sellon kirjastoon veistoksen Panda-isä ja lapsi sekä vuonna 2015 Helsingin Rudolph Steiner -koululle nyt Kuvataideviikoillakin nähdyn veistoksen Panda-emo ja lapsi.

Mäntän kuvataideviikot julkistaa lokakuun lopulla kuraattorin vuodelle 2018.