01.09.2023
Mäntän kuvataideviikoilla noin 17 000 kävijää
Moniaistisuus, oivaltavat tekotavat ja harkittu ripustus viehättivät yleisöä
XXVII Mäntän kuvataideviikot päättyi iloisissa tunnelmissa. Kahden ja puolen kuukauden aikana näyttelyn on nähnyt noin 17 000 kävijää. Määrä on viime vuoteen verrattuna hieman korkeampi.
– Kävijämäärä lähenteli jo heinäkuussa ennätyslukemia, ja saavutti vuosien 2021 ja 2016 lukemat, toiminnanjohtaja Tiina Nyrhinen kertoo.
– Näyttelyvieraat ovat olleet erittäin vaikuttuneita kokonaisuudesta. Moniaistisuus, oivaltavat tekotavat ja tarkoin harkittu ripustus ovat miellyttäneet.
Videotaiteilija Minna Suoniemen ja taidemaalari Petri Ala-Maunuksen kuratoimassa näyttelyssä teoksia oli näyttelykeskus Pekilon ohella esillä myös Gösta-museon naapurissa Taavetinsaaressa sekä Mäntän urheilukeskuksessa. Taavetinsaaressa Ida Palojärven laituria muistuttava installaatio Anlegestelle tarjosi katsojille yllätyksen ja Mariam Falailehin puihin ripustetut teokset rohkaisivat kävijää kuuntelemaan luonnon ääniä. Taiteilijat J.P Köykkä, Kim Somervuori ja Peetu Liesinen toteuttivat pysyvän yhteismaalauksen Mäntän urheilukeskuksessa sijaitsevan Pumptrack-radan kaarevaan seinään.
Näyttelyssä oli mukana 36 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää, yhteensä 44 taiteilijaa. Esillä oli maalauksia, veistoksia, keramiikkaa, videotaidetta ja installaatioita. Kuvataiteilijoiden ohella mukana oli rap-artisti ja DJ Yeboyah eli Amare Kuukka.
Maalaustaide oli vahvasti läsnä tämän kesän näyttelyssä. Esillä oli muun muassa Ars Fennica -palkitun Kari Vehosalon valokuvantarkkoja ja tiheätunnelmaisia tutkielmia metsän arvoituksellisuudesta. Sirkku Rosin mehevä, useista osista koostuva akvarelli ja Hanna Kannon metsäaiheiset öljyvärimaalaukset laajenivat seinäpinnoilta lattialle ja niissä hyödynnettiin ennakkoluulottomasti eri materiaaleja, kuten keramiikkaa, läpivärjättyä kipsiä ja silikonia.
– Mäntän kuvataideviikkojen kuratointi on tarkoittanut meille sananmukaisesti huolen pitämistä moneen suuntaan: keskustelua keskenämme, taiteilijoiden ja yleisön kanssa, sekä yhdessä Kuvataideviikkoja tekevän pienen, mutta supersitoutuneen porukan kanssa, Suoniemi ja Ala-Maunus kertovat.
– Meille on hyvin merkityksellistä, että erilaiset yleisöt ovat ihastuneet näyttelyyn ja taiteilijoiden teoksiin. Pidämme Mäntän kuvataideviikkoja tärkeänä kohtaamispaikkana, jossa odottamattomat kokemukset ovat mahdollisia. Olemme kiitollisia kaikille näyttelyyn osallistuneille taiteilijoille, joiden monitasoiset teokset mahdollistivat näitä kokemuksia.
Kesän kohokohtia olivat näyttelijä Kati Outisen jo perinteeksi muodostunut runo-opastus ja taidekeräilijä Seppo Fräntin ja kuraattorien keskustelu taiteen merkityksestä, keräilystä sekä taiteen terapeuttisista ulottuvuuksista. Jolon saarella vuonna 2000 panttivangiksi joutuneelle Fräntille piirtäminen ja arjen dokumentointi muodostuivat tärkeiksi selviytymiskeinoiksi.
Taiteilijaduo Lindan ja Auran humoristinen Koivunaiset-performanssi ilahdutti katsojia kahtena viikonloppuna. Pavel Rottsin ajankohtaisessa ja sotaa vastustavassa Climbing a Memory -installaatiossa yleisö pääsi kiipeilemään Pekilon sisäänkäynnin eteen rakennettua kiipeilyseinää pitkin ammattilaisen ohjaamana näyttelyn viimeisenä viikonloppuna. Tarttumaotteiden muoto perustui pommitusjälkiin, joita sodat ovat Helsingin katukuvaan jättäneet.
Mäntän kuvataideviikot täytti tänä vuonna 30 vuotta. Suomen laajin nykytaiteen kesänäyttely toteutui ensimmäisen kerran vuonna 1993 kuraattorinaan Juha Sääski. Alkuvuosina tapahtuma järjestettiin joka toinen vuosi, vuodesta 1999 lähtien se on järjestetty vuosittain. Tasavuosia juhlistettiin elokuun viimeisenä viikonloppuna Mäntän Klubilla ja Pekilossa.
– Seminaari onnistui tavoitteessaan: se herätti paljon hyviä muistoja eri taiteilijoista, teemoista ja teoksista vuosien varrelta, ja paneelikeskustelun ansiosta katsoi myös raikkaasti tulevaisuuteen, Nyrhinen kertoo.
Kuvataideviikoilla käy monenlaista yleisöä. Jo vuosia näyttelyssä on käynyt paljon nuoria perheitä lastensa kanssa. Tämä on ilahduttavaa, ja kertoo siitä, että taide koetaan merkitykselliseksi ja kaikille tarkoitetuksi. Tänä vuonna nykytaide tuli myös osaksi mänttäläisten nuorten vapaa-ajanviettoa, sillä yksi näyttelyn teoksista sijoitettiin nuorten suosimalle Pumptrack-radalle. Kuvataideviikot on vuosien ajan tarjonnut paikallisille koululaisille opastetun käynnin Pekilolla. Kuvataideviikkojen paikallislehteen tuottamat teosesittelyt ovat myös osa taidekasvatusta. Ne lisäävät lukijoiden tietoa nykytaiteesta ja sitä kautta taiteen saavutettavuutta.
Seuraavat, järjestyksessä 28. Mäntän kuvataideviikot järjestetään 15.6. lähtien ensi kesänä. Näyttelyn kuraattori julkistetaan lokakuussa.
Festivaalin sivuille