09.12.2014
Kuhmon Kamarimusiikki mukana luomassa kulttuurimatkailun yhteistyötä yli maakuntarajojen
Itä-Suomessa on teemallisesti lyöty voimavarat yhteen kulttuurimatkailutuotteiden osalta. Kuhmon Kamarimusiikki, Valamon luostari ja neljän majatalon rypäs Pielisen-Karjalasta ovat tehneet markkinointiyhteistyötä uusien matkailuasiakkaiden löytämiseksi. Kesälle 2015 on tullut myös musiikki- ja luontoteemainen kulttuurimatkailupaketti. Keski-Euroopan markkinointiin tähtäävä tuote on toteutettavissa niin ryhmille kuin omatoimimatkailijoille.
”Yhteistyö lähti liikkeelle viime keväänä Valamon luostarissa pidetyn kansainvälisen myyntitapahtuman yhteydessä”, kertoo Sari Rusanen Kuhmon Kamarimusiikista. ”Asiakaslähtöisesti ajatellen: mitä kiinnostavampi kokonaisuus on tarjota, sen paremminhan se houkuttelee tulemaan Suomeen. ”On kerrottava omaa kohdetta laajemmin siitä, mitä muuta on tarjolla”, jatkaa Minna Murtonen Majatalo Pihlajapuusta.
Modernit humanistit kohteena
Visit Finlandin laajan tutkimuksen mukaan Suomeen tulee varsinkin Keski-Euroopasta matkailijoita, joita voidaan kutsua moderneiksi humanisteiksi. He ovat kokeneita ja vaativiakin matkailijoita, joitakiinnostaa paikallinen kulttuuri eri muodoissaan.
”Tervehdimme ilolla tämän tapaista laajaa yhteistyötä kulttuurimatkailun tuotekehityksessä” toteaa kehittämispäällikkö Terhi Hook Visit Finlandista. ”Olemme jo nelisen vuotta systemaattisesti kehittäneet yhteistyötä kulttuuritoimijoiden ja matkailuyrittäjien välillä, ja tämän tyyppisten luonnon ja kulttuurisisältöisten tuotteiden saamisen markkinoille on erittäin ajankohtaista – näillä vastataan modernien humanistien kysyntään”.
Yhteistyössä on voimaa
”Yksin ei voi saavuttaa samoja kontaktimääriä – tässä triplaamme markkinoinnin mahdollisuuksia. Jokainen taho omilla myynti- ja markkinointikäynneillään vie tietoa yhteisestä luonto- ja kulttuuriteemasta. Yhteisellä materiaalilla ollaan oltu esillä kesän jälkeen niin Frankfurtin kulttuuritapahtumassa kuin myyntipäivillä Lontoossakin.
”Emme myöskään unohda kotimaan markkinointia; ryhmille kulttuurimatkailukierrosta on markkinoitu myyntitapahtumissa ja postituksilla”, kertoo Soila Palviainen Valamon markkinoinnista.
Pilotista eteenpäin
Yhteistyö on jo pienimuotoisenakin toimintana alkanut niin lupaavasti, että suunnitteilla on yhteistyön laajentaminen. ”Tavoitteena on saada liikkeelle uudella ohjelmakaudella maakuntarajat ylittävä kulttuurimatkailuhanke, jonka kohderyhmänä ovat keski-euroopalaiset modernit humanistit”, toteaa Sari Rusanen. ”Tavoittelemme uusia jakelukanavia ja samalla haluamme muokata tuotteet mahdollisimman helposti myös ostettaviksi. Kilpailu asiakkaista kiristyy, työtä on jatkettava entistä tehokkaammin”.
Linkkejä:
Englanninkielinen esite: http://www.kuhmofestival.fi/2015/yhteisesite2015_english.pdf
Englanninkielinen flyer: http://www.kuhmofestival.fi/2015/tipps_flyer_en.pdf
Englanninkielinen kulttuurimatkailupaketti: http://www.aksytammat.fi/en/culture+and+music/culture+and+music+trip+to+eastern+finland/