06.08.2021

Korsholman Musiikkijuhlat ylitti odotukset

Vuoden teema “Maan laulut” oli saanut inspiraationsa Gustav Mahlerin ikonisesta teoksesta “Das Liedvon der Erde”. Musiikkijuhlat halusi tänä vuonna kiinnittää huomiota erityisesti ilmastoon ja luontoon. Sivuteemana olivat hyönteiset, jotka ovat tärkeä osa luonnon monimuotoisuutta ja jotka kärsivät suuresti ilmastonmuutoksesta. Myös yhteiskunnallinen ilmapiiri on sisältynyt festivaalin teemaan.

Korsholman Musiikkijuhlat 2021 loppui keskiviikkona 4.8. Festivaalin järjestelyissä on pystytty noudattamaan toukokuussa laadittua suunnitelmaa, jolloin festivaali päätettiin järjestää liveyleisölle. Viranomaisten koronapandemiaan liittyviä rajoituksia on noudatettu julkisissa tiloissa ja muusikoiden harjoituksissa. Ruuhkaa on saattanut olla lähinnä konserttisalien ulkopuolella, paikoissa, joissa on eri rajoitukset kuin yleisölle ja taiteilijoille konserttisaleissa. Iso osa festivaalin konserteista on nauhoitettu ja ne tullaan julkaisemaan niin kutsutulla kertausviikolla myöhemmin syksyllä.

Larsson Gothen mukaan odotukset, joita hänellä oli ennen mukana oloaan festivaaleilla, ovat ylittyneet reilusti. ”Musiikkiani on esitetty parhaalla mahdollisella tavalla ja rakastan yllättäviä tulkintoja. Haluan muusikoiden tekevän teoksistani omiaan. Juuri niin he ovat tehneet enkä ole koskaan kokenut teosteni esityksiä näin voimakkaasti”, sanoo Gothe festivaalille. ”Olen saanut elämänmittaisia musiikkiystäviä
ja vaikuttaa siltä, että siitä syntyy uusia teoksia”, hän jatkaa.

Taiteellinen johtaja, todellinen työmyyrä

Taiteellinen johtaja Cecilia Zilliacus on tyytyväinen siihen, miten festivaali on sujunut. Kaikki taiteilijat ovat olleet juuri niin hyviä kuin odotettiin, tai jopa parempia, hänen mielestään. Viikko on ollut intensiivinen ja taiteilijoiden päivät pitkiä. ”Mutta se ei haittaa, kunhan itse teen eniten töitä”, kommentoi Cecilia Zilliacus, taiteellinen johtaja musiikkijuhlilla vielä vuoden 2022 festivaalilla. ”Olin päätöspäivänä mukana molemmissa konserteissa, Ringen-kamarioopperassa ja päätöskonsertissa Vaasan kirkossa. On ollut upeaa voida soittaa yleisölle konserttisaleissa, vaikkakin harvemmalle yleisölle. Ei ole mitään vastaavaa kuin yleisön ja taiteilijoiden välinen yhteys ja monissa paikoissa teoksen jälkeinen hiljaisuus on ollut niin intensiivinen, että sitä on voinut melkein koskettaa. Upeaa.” Mutta Zilliacus toivoo luonnollisesti, että ihmiset uskaltavat taas palata konserttisaleihin täysilukuisena.

Avajaiskonsertti 28.7. Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin kera, solisteina viulisti Malin Broman ja kontrabasisti Rick Stotijn , oli yksi festivaalin kohokohta. Eikä vähiten sen takia, että kyseessä oli ensimmäinen livekonsertti pitkään aikaan. Konsertti oli täynnä ihmisiä. Yleisön palaute oli erinomaista ja monet ovat kaivanneet livekonsertteja striimauksen sijaan. Monet konsertit ovat olleet loppuunmyytyjä, kun taas pienemmillä paikkakunnilla konsertteihin olisi mahtunut enemmän yleisöä, etenkin kirkkoihin.

Maria Ylipään, Jaakko Kuusiston , Niko Kumpuvaaran, Ville Herralan ja Marzi Nymanin kaksi Astor Piazzolla 100 -konserttia 3.8. olivat loppuunmyytyjä. Muita huippukohtia olivat Musethican konsertti Björköbyssä sekä Raippaluodon kirkon Sirkat -konsertti lauantaina 31.7, jotka molemmat olivat täynnä yleisöä. Kamariooppera, melodraama, Ringen sekä Vaasan kirkon päätöskonsertti
4.8. olivat molemmat festivaalin kohokohtia.

Tämän vuoden uutuus olivat neljä keskustelutilaisuutta lounasaikaan Ravintola Loftetissa, jossa säveltäjävieras Mats Larsson Gothe ja Cecilia Zilliacus keskustelivat yhdessä taiteilijoiden sekä säveltäjä Sebastian Fagerlundin kanssa. Fagerlundin Woodlands Variations sai vihdoinkin Suomen ensiesityksensä. Nuorten lupaavien muusikoiden konsertit saivat paljon tilaa festivaalilla. Yhteensä järjestettiin kolme mestarikurssikonserttia sekä 1.8. nuorten lahjakkuuksien konsertti, jossa viulisti Nicole Biegniewska, sellisti Artturi Aalto ja pianisti Joona Uusitalo esiintyivät täydelle salille. Kolme viimeksi mainittua nuorta ovat kilpailleet ja esiintyneet ahkerasti kansainvälisten muusikoiden kanssa ympäri Pohjoismaita ja Eurooppaa.

Alankomaalainen ORBI -yhtye ihastutti Ritzissä viikon alussa, eikä vähiten hammond-urkuja soittaneen Sven Figeen ansiosta. Fagotisti Bram van Sambeek häikäisi monissa konserteissa, ja mm. Ricerco-soolokappaleella sekä fagottikvintetolla hän kykeni esittelemään fagotin koko rekisteriä. Saksalaisella Signum -kvartetilla oli festivaalin aikana mittava urakka. He palasivat kotiin väsyneinä mutta tyytyväisinä. Heidän myöhäisillan konserttinsa Ein heiliger Dankgesang Mustasaaren kirkossa ei jättänyt ketään kylmäksi. He esittivät myös pidettyjä tulkintoja Franz Schubertin teoksista, joita kuultiin esimerkiksi Palosaaren kirkossa sunnuntai-illan konsertissa Du bist die Ruh.

Festivaalin johto on jälleen todennut, että taiteellinen johtaja Cecilia Zilliacus on tehnyt nokkelan ja hyvin suunnitellun ohjelman. Linnut ja hyönteiset ovat saaneet visertää ja pörrätä monissa konserteissa. Muusikoiden taso ja ohjelmasuunnittelun innovatiivisuus ovat sopineet erinomaisesti yhteen.

Kaksi pianistia, Max Nyberg Ruotsista ja Mirka Viitala Helsingistä kutsuttiin kahteen konserttiin sijaistamaan toista muusikkoa. Muuten festivaali on pystynyt välttämään sijaisia ja sairaustapauksia. Puolentoista vuoden tauon jälkeen musiikkijuhlat pystyi vastaanottamaan rajoitetun määrän yleisöä konsertteihin.

Taiteellinen taso on jälleen ollut todella korkea, myös muiden kuin järjestäjien mukaan. Avajaiskonsertti lumosi yleisön, kirjoitti Ilkka-Pohjalainen ja Vasabladet ylisti Das Lied von der Erde -konserttia, jossa esitettiin Mahlerin ikoninen teos, solistina sopraano Christina Daletska. Hänen toimensa Amnesty Internationalin lähettiläänä nostettiin esille. Aikakauslehti Rondo kommentoi Uudenkaarlepyyn konserttia, jossa kantaesitettiin Larsson Gothen teos Caccio . Järjestäjien suureksi iloksi myös yleisö näytti nauttivan Larsson Gothen modernista ja kauniista sävelkielestä.

Kuulijoiden määrä konserteissa oli arviolta noin 2 500, kaikille konserteille, mikä on luonnollisesti huomattavasti vähemmän kuin viime vuonna. Osa paikoista ei ollut täynnä rajoituksista huolimatta,

Ensi vuodesta

Vuonna 2022 Korsholman Musiikkijuhlat täyttää 40 vuotta, ja festivaali järjestetään 27.7.–3.8.2022. Teemasta vastaa Cecilia Zilliacus, joka jatkaa työtä taiteellisena johtajana vielä vuoden, kierrellen luonnon ja varsinkin metsän ympärillä. Zilliacus on kutsunut kaikki edelliset taiteelliset johtajat ensi vuoden festivaalille ja näyttää siltä että kaikki ovat tulossa. Tulevan vuoden, 2022, teeman nimen suhteen Zilliacus hymyilee ovelasti ja kertoo vielä aikovansa pohtia sitä mutta palaavansa asiaan syksyn aikana.

www.korsholmmusicfestival.fi