15.07.2009
Kesän uutuusooppera Döbeln 1809 nähdään Kokkolassa ja Oulussa
Sebastian Fagerlundin säveltämä Döbeln 1809 on piristysruiske muuten yllätyksettömässä Suomen oopperakesässä. Kokkolan Oopperakesän kantaesityksen (25.7.) jälkeen teos esitetään kahdesti Oulussa 2. elokuuta Oulunsalo Soi -festivaalilla. Toinen esityksistä on liki loppuunmyyty.
Döbeln 1809 on Fagerlundin ensimmäinen oopperasävellys, mutta kulisseista kuuluvien huhujen mukaan työ on tehty sen verran ansiokkaasti, että se tuskin jää miehen viimeiseksi. Kokkolan Oopperayhdistyksen toiminnanjohtaja Annika Mylläri-McLoud ylistää Fagerlundin musiikkia varauksetta.
– Koen musiikin hyvin kuvailevaksi. Siinä on imua, lentoa ja jännitettä. Ooppera sisältää paljon yhtyekohtauksia, ja kaikki solistit ovat lavalla lähes koko ajan. Musiikki on fantastista!
Kokkolan oopperan taiteellinen johtaja Anu Komsi kertoo, että Fagerlundin musiikki on melodista, värikylläistä, suggestiivista ja täynnä jännitteitä, jotka purkautuvat raivokkaan rytmisesti.
Oopperan libretossa kenraali Döbeln hallusinoi aivoleikkauksen aikana ja näkee unia hänelle annetuista tehtävistä. Toden ja epätoden välimaastossa hän joutuu kyseenalaistamaan itseään ja punnitsemaan valintojaan sekä niiden seurauksia. Döbelnin ajautuessa yhä syvemmälle oman mielensä syövereihin hän itse, hänen tapaamansa henkilöt, hänen mielikuvituksensa kehittämät hahmot ja niitä ympäröivät tapahtumat muuttuvat yhä eriskummallisimmiksi.
– Suuri mielenkiinnon aihe on minulle ollut se, miten leikkaukseen liittyvä todellinen maailma ja Döbelnin kokema unimaailma musiikillisesti vaikuttavat toisiinsa. Jusa Peltoniemen kirjoittama teksti on monimuotoinen, inspiroiva ja se antoi runsaasti mahdollisuuksia ilmeikkääseen musiikin käsittelyyn, Fagerlund kertoo.
Musiikkijuhlilla kuullaan oopperan lisäksi myös Fagerlundin Evocata sellolle ja elektroniikalle tiistain myöhäiskonsertissa. Säveltäjä onkin yksi ehkä tämän hetken kuumimmista suomalaisista säveltäjänimistä.
– Viime vuonna Oulunsalon yleisö kuuli Fagerlundilta kappaleen Scherzic alttoviululle ja sellolle ikään kuin maistiaisena hänen musiikistaan. Luvassa on tänäkin vuonna jotain erityislaatuista! musiikkijuhlien taiteellisen johtajan, Meta4:n sellisti Tomas Djupsjöbacka vakuuttaa.
Fagerlundin teosluettelo sisältää orkesteri-, kuoro-, näyttämö-, soolo- ja kamarimusiikkia. Tälläkin hetkellä työn alla ovat muun muassa iso orkesteriteos Sakari Oramon johtamalle Radion sinfoniaorkesterille ja huilukonsertto Sharon Bezalylle, jonka katsotaan olevan yksi maailman parhaista huilisteista. Pekka Kuusistolle suunnatun viulukonserton olisi määrä valmistua vuonna 2012.
– Viime vuoden aikana on ollut hirveän vaikeaa irtautua musiikista ja rentoutua kunnolla, koska oopperan tekeminen on ollut niin kokonaisvaltaista. Perheellämme on kuitenkin kesämökki ulkosaaristossa, jonne ei tule sähköä eikä muita mukavuuksia. Yleensä siellä pystyn rentoutumaan, Fagerlund paljastaa.