
16.06.2025
Sodankylän elokuvajuhlat: Juhlavuotta viettänyt yöttömän yön elokuvafestivaali houkutteli yleisöä edellisvuotta enemmän
40. Sodankylän elokuvajuhlia (11.–15.6.2025) vietettiin riemukkaissa ja onnentäyteisissä tunnelmissa. Uuden esityspaikan Punaisen teltan ansiosta näytöslippujen saatavuus parani, mikä lisäsi festivaaliyleisön tyytyväisyyttä. Kävijämäärältään tämän vuoden filmifestarit olivat historian toiseksi parhaat.
Sunnuntaina päättyneillä 40. Sodankylän elokuvajuhlilla festivaaliyleisöä kiinnostivat muun muassa muusikko Herra Ylpön elokuvadebyytti Kronos Kairos (2025), Berliinin elokuvajuhlien pääpalkinnon napannut norjalainen Dag Johan Haugerudin Dreams (2024), 40-vuotisjuhlia viettävä Aki Kaurismäen Calamari Union (1985) ja ranskalaisen festivaalivieraan Dominique Sandan tähdittämä A Gentle Woman (1969). Loppuunmyytyjä näytöksiä oli kaikkiaan 44. Niihin lukeutuvat edellä mainittujen elokuvien lisäksi myös kaikki mykkäelokuvakonsertit ja karaokenäytökset, jotka ovat Sodankylän elokuvajuhlien rakastetuinta ja keskeisintä ohjelmistoa.
Kaikkiaan kävijöitä oli tämän vuoden filmifestareilla noin 34000, mikä on tuhat enemmän kuin viime vuonna. Katsojamäärä on festivaalin historian toiseksi suurin vuonna 2023 tehdyn kävijäennätyksen jälkeen.
Lippuja myytiin vilkkaasti jokaisena festivaalipäivänä, mutta lipunmyynti sujui aiempaa jouhevammin – lipunmyyntijärjestelmään tehtyjen uudistusten ja uuden esityspaikan Punaisen teltan ansiosta. Uusi esityspaikka lisäsi festivaalin asiakaspaikkamäärää ja tasoitti kävijäpiikkejä. Innokkaimmat festivaalikävijät tulivat jonottamaan päivän lippuja aamuisin jopa puolitoista tuntia ennen lipunmyynnin aukeamista, mutta jonot saatiin purettua nopeasti.
”Lippukapasiteetin kasvattaminen, lippujen lukulaitteiden päivittäminen ja muut tekniset uudistukset olivat kaikki onnistuneita, eikä mitään häiriöitä ilmennyt. Lippujen saatavuus parani, ja jokaiseen esityspaikkaan oli saatavilla hyvin lippuja vielä esityspäivänä”, kertoo Sodankylän elokuvajuhlien toiminnanjohtaja Ari Lehtola.
Tämän vuoden elokuvajuhlilla painottui vahvasti festivaalin elokuvakasvatuksellinen rooli. Elokuvakasvatuksen mahdollisuuksiin syvennyttiin heti avajaispäivänä järjestetyssä Elokuvakasvatusmatineassa, jota luotsasi elokuvakasvatuksen asiantuntija Kaisa Kukkola. Matinean jälkeen festivaalin Klubiteltassa toteutettiin koululaisille suunnattu elokuvakasvatuksellinen mykkäelokuvatyöpaja, jossa lapset heittäytyivät äänitaiteilijoiksi ja herättivät eloon George Mélièsin mykkäelokuvan Matka kuuhun. Iltapäivällä keskustelu jatkui vielä Elokuvakerho Muistin ja Suomen keskustelu- ja työpajatilaisuudessa, jossa perehdyttiin elokuvakasvatukseen osana ikäihmisten kulttuuripalveluja ja kuntien kotouttamistyötä.
Perinteisten näytösesittelyjen, yleisökeskustelujen ja aamukeskustelujen lisäksi tarjolla oli myös entistä enemmän Mestariluokkia, joissa kansainväliset elokuvavaikuttajat pureutuivat yleisön kanssa vaikuttaviin klassikoihin. Mestariluokkia vetivät yhdysvaltalainen leikkaaja Melody London, venäläinen kriitikko Andrei Plahov, elokuvafestivaali Viennalea ja Itävallan elokuvamuseota johtanut ohjaaja Alexander Horwath, amerikkalainen elokuvatutkimuksen professori Jennifer Barker ja saksalainen elokuvatuntija Olaf Möller sekä ohjaaja ja kuvataiteilija Mika Taanila, joka vastasi suositusta Kokeellisen elokuvan yökoulusta.
Kansainvälisiin tekijävieraisiin lukeutuivat ohjaajat Chris Petit, Julien Temple, Athina Rachel Tsangari ja Léonor Serraille sekä näyttelijä Dominique Sanda.
Loppuunmyytyjä olivat myös kaikki oheisohjelmistoon kuuluneet Festivaaliklubit, joilla kuultiin suomalaisia bändejä ja artisteja: torstaina yleisöä villitsi Pietarin Spektaakkeli, perjantaina Olavi Uusivirta ja Rillumarei ja lauantaina Jaakko Laitinen ja Väärä Raha.
Juhlavuoden ohjelmistoon kuului perinteiseen tapaan niin vanhoja helmiä kuin tuoreita elokuvatapauksia. Festivaali huipentui sunnuntaina yleisön toiveuusintoihin, joissa nähtiin Teemu Nikin 100 litraa sahtia (2025), kanadalaisen Matthew Rankinin Universal Language (2024) ja ranskalaisen Alain Guiraudien Stranger by the Lake (2013).
Sodankylän elokuvajuhlat kiittää yhteistyökumppaneitaan: Ammattiliitto Pro ry, Finland Festivals ry, EU Creative Media, Genelec, Goethe-Institut Finnland, Kemijoki Oy, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI), Suomen elokuvasäätiö (SES), Sodankylän kunta, Suomen Kulttuurirahasto, Taiteen edistämiskeskus (Taike), Tähtikuitu Oy, YLE Teema
Festivaalin sivuille