08.06.2009

Johann Sebastian Bachin kantaatteja Urkuyö ja Aarian konsertissa

Urkuyö ja Aaria -festivaalin toisessa konsertissa 11.6. kuullaan Johann Sebastian Bachin kantaatteja, kun EMO Ensemble ja Kuudennen kerroksen orkesteri solisteineen esiintyvät Pasi Hyökin johdolla. Kuudennen kerroksen orkesterilla on tavoitteena esittää kaikki Bachin nykypäivään säilyneet kantaatit seuraavien vuosikymmenten aikana.

Urkuyö ja Aarian konsertissa torstaina 11. kesäkuuta klo 22 on tilaisuus kuulla J.S. Bachin kantaatteja, joita esittämään Espoon tuomiokirkkoon saapuvat EMO Ensemble ja Kuudennen kerroksen orkesteri Pasi Hyökin johdolla solisteinaan Tuuli Lindeberg, sopraano, Teppo Lampela, altto, Niall Chorell, tenori ja Michael Keitel, baritoni. Ohjelmassa on kaksi helluntaikantaattia (BWV 34 ja 172) ja Helatorstain oratorion (BWV 11).

Konsertti on samalla 20-vuotisjuhlavuottaan viettävän Kuudennen kerroksen orkesterin J.S. Bachin kantaatteja esittelevän konserttisarjan avauskonsertti. Orkesterin kantaattisarjassa tavoitteena on esittää kaikki yli 200 nykypäivään säilynyttä toinen toistaan hienompaa kantaattia seuraavien vuosikymmenten aikana.

Bachin kantaateista

J.S. Bach sävelsi kantaatteja viisi kokoelmaa koko kirkkovuodelle eli yhteensä noin 300, joista nykypäivään on säilynyt 209 kantaattia. Suurimman osan kantaateista Bach sävelsi työskennellessään vuodesta 1723 alkaen Leipzigissa, jossa viran vaatimuksiin kantaattien säveltäminen kuului. Bachin kantaatit ovat etupäässä hengellisiä ja liittyvät luterilaiseen kirkkovuoteen, mutta joukossa on myös maallisia kantaatteja. Vaikka Bach sävelsi kantaatteja tiukassa aikataulussa ja niissä on havaittavissa tiettyä samankaltaisuutta, kantaatteja pidetään laadultaan ja vaihtelevuudeltaan korkeatasoisina sävellyksinä, jotka puhuttelevat kuulijaa tänäkin päivänä.

Konsertissa kuultavista kantaateista ”Erschallet, ihr Lieder” (BWV 172) on varhaisin ja sävelletty jo vuonna 1714 Weimarissa. Bach esitti teosta usein muutellen sitä joka tilaisuuteen. Kantaatin ”O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe” (BWV 172) Bach sävelsi alkuaan joko hautajais- tai hääkantaatiksi 1726, mutta muunsi sen myöhemmin helluntaikantaatiksi. Helatorstain oratorio ”Lobet Gott in senen Reichen” (BWV 11) kuvaa Kristuksen taivaaseenastumista. Bach käytti teoksessa materiaalia maallisista kantaateistaan ja vaikka hän nimesi sen oratorioksi vuosien 1734 ja 1735 tienoilla, teos ei ole laajuudeltaan juuri kantaatteja mittavampi, mutta kokoaa oratorioiden tapaan sävellyksen rungoksi kaikki helatorstain tapahtumista kertovat raamatunkohdat.

Urkuyö ja Aaria järjestetään torstaisin 4.6.-27.8.2009.

Etusivu