22.10.2021

Kuhmon Kamarimusiikin taiteelliseen johtoon Minna Pensola ja Antti Tikkanen

Kuhmon Kamarimusiikin taiteellisiksi johtajiksi on valittu viulutaiteilijat Minna Pensola ja Antti Tikkanen. Heidät tunnetaan solisteina, inspiroivina kamarimuusikkoina ja orkesteriliidereinä sekä kansainvälisesti menestyneen Meta4-jousikvartetin jäseninä. Festivaalin edellinen johtaja Vladimir Mendelssohn menehtyi elokuussa. Mendelssohn oli johtanut Kuhmon Kamarimusiikkia vuodesta 2005.

Minna Pensola ja Antti Tikkanen aloittavat taiteellisina johtajina heti. Ensimmäinen heidän kokonaan suunnittelemansa ohjelma on vuorossa 2023, sillä ensi kesän festivaali perustuu Vladimir Mendelssohnin kesälle 2020 alun perin suunnittelemaan teemaan Illuusion taide.

 

Vaativat valintakriteerit

”Tämä valinta merkitsee festivaalille sekä uutta alkua että parhaiden perinteiden säilymistä”, sanoo Kuhmon Kamarimusiikin toiminnanjohtaja Sari Rusanen. ”Meillä oli monia hienoja ehdokkaita, joiden joukossa olivat sekä Antti Tikkanen että Minna Pensola. He ehdottivat, että toimisivat tiiminä, ja yhteensä heidän kokemuksensa ja verkostonsa onkin ylittämättömän laaja.”

Uudelle taiteelliselle johdolle asetettiin kaksi kuukautta kestäneessä hakuprosessissa tarkat vaatimukset. Taiteellisen johtajan pitäisi olla kansainvälisesti verkostoitunut ja arvostettu muusikko. Hänen pitäisi tuntea kamarimusiikkiohjelmisto ja kansainvälinen taiteilijakenttä, tuntea Kuhmon idea ja olosuhteet ja uskaltaa samalla tehdä rohkeita avauksia. Kaiken lisäksi uuden taiteellisen johtajan pitäisi ymmärtää taiteen ja talouden yhteys sekä yhteistyön merkitys.

”Minna Pensola ja Antti Tikkanen täyttävät juuri nuo kriteerit loistavasti”, Sari Rusanen sanoo. ”Heillä on jo yli 20 vuoden kokemus Kuhmosta, ja innovatiivisuutensa he ovat osoittaneet muille festivaaleille suunnittelemissaan ohjelmissa.”

 

Uusia irtiottoja

Vuonna 1970 aloittanut Kuhmon Kamarimusiikki on Suomen suurin kamarimusiikkifestivaali ja yksi alan kansainvälisesti arvostetuimpia tapahtumia. Konsertteja on vuosittain yli 70 ja esiintyjiä toista sataa. Minna Pensola ja Antti Tikkanen haluavat huolehtia siitä, että Kuhmo pysyy maailman kamarimusiikin pääkaupunkina.

Heidän kaudellaan Kuhmossa tullaan edelleen kuulemaan sekä kamarimusiikin klassikoita että uusia löytöjä arvostettujen taiteilijoiden tulkitsemina. Minna Pensola ja Antti Tikkanen tuntevat hyvin sekä kotimaisen että kansainvälisen musiikkikentän, ja he haluavatkin jatkossa yhdistää suomalaisen musiikkielämän virtaukset kansainvälisiin erikoisuuksiin. Myös taiteiden välisiä irtiottoja on suunnitteilla.

Ohjelmassa voi olla myös monitaiteellisia kokemuksia, musiikkityylien välissä voidaan operoida, ja tunnettuja taitureita voidaan vapauttaa entistä enemmän itsensä toteuttamiseen. Suunnitelmissa ovat myös sävellystilaukset kotimaisilta säveltäjiltä, yhteistyö muiden toimijoiden kanssa, vierailut lähikaupunkeihin ja konserttien levittäminen eri puolille Kuhmoa.

”Musiikissa elää kaikki ajan kertymä, mikä näkyy myös kamarimusiikissa ja sen tulee näkyä Kuhmon juhlassa. Kuhmo kirkastaa otettaan nykypäivästä”, kiteyttää Minna Pensola.

 

Laaja kokemus

Uuden johtajakaksikon valtteina ovat sekä Kuhmon Kamarimusiikin perinteen tunteminen että laaja kokemus taiteellisesta suunnittelusta. Molemmat ovat esiintyneet Kuhmossa kamarimuusikkoina ja etenkin festivaalin residenssiyhtyeenä 2008–2017 toimineen Meta4-kvartetin jäseninä. Minna Pensola on johtanut Sysmän Suvisoittoa 2005–2011 sekä perustamaansa Klasariklubia vuodesta 2008. Antti Tikkanen toimi Suomalaisen barokkiorkesterin taiteellisena johtajana 2014–2017. Pensola ja Tikkanen suunnittelivat yhdessä Meta4-kvartetin kanssa Oulunsalo soi -festivaalia 2008–2011 ja perustivat kaksin PuKama-konserttisarjan Helsingin Punavuoreen 2010.

Heillä on kokemusta myös uusien muusikkosukupolvien kouluttamisesta, joka on tärkeä osa Kuhmon Kamarimusiikkia. Molemmat ovat opettaneet vuodesta 2006 Sibelius-Akatemiassa, jossa Antti Tikkanen on aiemmin toiminut myös nuorisokoulutuksen kamarimusiikin vastuuopettajana. Minna Pensola opettaa myös Eurooppalaisessa Kamarimusiikkiakatemiassa (ECMA).

 

Suuriin saappaisiin

Uusi johtajakaksikko muistaa lämmöllä Vladimir Mendelssohnia, jonka kanssa he olivat tiiviissä yhteydessä. ”Jätetyt saappaat tuntuvat välillä pyörryttävän suurilta”, he myöntävät. ”Toisaalta on vaikea kuvitella luontevampaa lähtöalustaa tehtävään, kuin oma taustamme Kuhmossa ja Vladin kanssa vuosien varrella käydyt keskustelut sekä jaetut ajatukset.”

Kuhmon Kamarimusiikki on merkinnyt Minna Pensolalle ja Antti Tikkaselle paljon.

”Opiskelija-aikoina se edusti korkeaa ammattilaisuuden standardia, ja myöhemmin perhettä, johon on halunnut kuulua. Tai planeettaa, jolle on halunnut päästä. Kuhmo on festivaalien aikaan kuhiseva tyylillinen sulatusuuni täynnä inspiroivia persoonallisuuksia ja odottamattomia kohtaamisia”.

Tänä vuonna Kuhmon Kamarimusiikki järjestettiin hiukan edellisvuosia suppeampana. Minkä laajuisena festivaali toteutuu tulevaisuudessa? ”Pandemia jätti tänä kesänä jälkensä myös festivaalin päiväohjelmaan, ja osa näistä pakollisista muutoksista koettiin positiivisina. Vladimir Mendelssohn ehtikin jo muokata ohjelmaansa supistettuun suuntaan. Tutustumme tilanteeseen innolla ja kuuntelemme kokemusta konserttimääristä herkillä korvilla.”

Kamarimusiikin yleisöä kiinnostaa tietysti myös, keitä tulevaisuudessa kuullaan Kuhmossa. Pensola ja Tikkanen uskovat ydinjoukon pysyvän tunnistettavana, mutta uusillekin äänille ja persoonille on tilaa. ”Vladimir Mendelssohnilla oli tapana sanoa, että ohjelma valitsee esittäjänsä, ja tuntuu luontevalta jatkaa tämän filosofian hengessä. Kuten festivaalin idea isä Seppo Kimanen aikanaan sanoi, festivaalin on oltava aina erilainen, jotta se tuntuisi samalta.”