11.07.2024

69. Jyväskylän Kesä teki lipunmyynti- ja kävijäennätyksen

Tiistaina päättynyt kulttuurifestivaali Jyväskylän Kesä kokosi tapahtumiensa äärelle yli 40 000 kävijää. Puheohjelman lähetykset mukaan lukien osallistujamäärä oli jopa 50 000. Tänä vuonna 69. kertaa yhtäjaksoisesti järjestetty monitaidefestivaali keräsi ennätysmäärän kävijöitä ja rikkoi samalla myös lipunmyyntiennätyksensä.

Jyväskylän Kesän teemana on kuluvana vuonna ollut empatia. Teema väritti festivaaliviikolla koko tiede- ja taideohjelmien kavalkaadia aina puheohjelmasta Puistojuhlien räpkeikkoihin asti. Keskusteluissa  empatiaa lähestyttiin muun muassa tekoälyn, hoivan, monilajisuuden ja työelämän kontekstien kautta. Aiheista oli keskustelemassa asiantuntijoita kautta maan.

Festivaalijohtaja Kyösti Ylikulju on tapahtumaviikkoon tyytyväinen: “Minulla on tunne siitä, että olemme yhdessä osallistujien kanssa löytäneet Jyväskylän Kesän ytimen. Empatian teema virtasi läpi tapahtuman avajaisseminaarista lähtien, ja se muodosti uusia uomia aina päätöskonserttiin saakka. Teeman ajankohtaisuutta ja merkitystä kuvaa hyvin se, miten paljon uusia ajatuksia se avasi, oli sitten ilmaisun muotona tanssi, metsäkävely tai yhteislaulu suositun konsertin äärellä.”

Festivaaliviikon avasi lumoava Yonan ja Jyväskylä Sinfonian yhteisesiintyminen. Ainutlaatuista kokoonpanoa johti kapellimestari Taavi Oramo. Yhteiskonsertin taianomainen tunnelma leijaili läpi Encore-salin, ja yleisö oli haltioissaan. Keskisuomalaisen kriitikkoa Jemo Kettusta lainaten: konsertissa kaksi maailmaa liittyi yhdeksi. Avajaiskonsertin taika jäikin leijailemaan ilmaan vielä pitkälle festivaaliviikkoon.

Lumoavia hetkiä koettiin myös sunnuntaina, kun laulajat Minja Koski ja Mikael Saari tulkitsivat keväällä kuolleen Kaj Chydeniuksen rakastetuimpia lauluja viideltä eri vuosikymmeneltä. Laulajat esittivät säveltäjän tuotantoa sadunomaisesti kronologisessa järjestyksessä, ja kuljettivat kuulijoita läpi vuosikymmenten.

Pop- ja indiemusiikin Puistojuhlat on vakiinnuttanut paikkansa osana Suomen festarikesää, ja se keräsi jälleen tuhansia ihmisiä ympäri maan monipuolisen ohjelmistonsa äärelle. Viime vuosina tapahtuma on panostanut erityisesti ikärajattomaan alueeseen, kulkien vastavirtaan monien muiden festivaalien sulkiessa porttejaan alle 18-vuotiaalta yleisöltä. Erityisesti listaykkösenä läpi kevään viihtyneen Mirellan ensimmäinen esiintyminen Jyväskylässä veti paikalle faneja: ensimmäiset saapuivat jonottamaan perjantaina kello 21.15 alkavalle keikalle jo puoliltapäivin. Torstaina esiintyneen Emma & Matilda -duon haastattelussaan käyttämä ilmaus “ihanien ihmisten juhla” kuvaa hyvin Lounaispuistossa järjestetyn tapahtuman tunnelmaa.

Science fiction- ja fantasiakulttuuritapahtuma Finncon keräsi Jyväskylän yliopiston päärakennukselle ennätykselliset 7 000 kävijää tehden samalla oman kävijäennätyksensä. Tämänvuotisen Finnconin ohjelma rakentui maailmat-teeman ympärille, ja kunniavieraina toimivat Ursula Vernon, Tiina Raevaara, Tero Ykspetäjä sekä Jyri Korpua. Viikonloppu koostui kutkuttavista ohjelmanumeroista, keskusteluista ja työpajoista, ja tapahtuma huipentui perinteiseen naamiaiskilpailuun.

Oodi monitaiteellisuudelle

Jyväskylän Kesän esittävien taiteiden ohjelmistossa sukellettiin tanssin, teatterin ja improvisaation maailmoihin. Seminaarinmäen sydämessä, Kulttuuritalo Villa Ranassa, ensiesitettiin keskiviikko- ja torstai-iltana kiitoksia kerännyt tanssiteos Keep Searching. Tanssiin ja improvisaatioon nojaava esitys oli tilausteos tanssitaiteen tohtori, koreografi Mirva Mäkiseltä keskisuomalaiselle Keskellä-kollektiiville. Esityksessä käsiteltiin hätkähdyttävällä tavalla kohtaamisten ja läsnäolon voimaa. Teoksen rinnalla järjestettiin kontakti-improvisaation kurssi, jossa myös yleisö pääsi tutustumaan kehojen väliseen kommunikaatioon ja liikkumista ohjaaviin fyysisiin lainalaisuuksiin.

Huoneteatterilla esitettiin stand upia ja osallistavaa performanssia yhdistelevä teos Koulun tila – osa 1,5, joka oli itsenäinen jatko-osa Anna-Mari Laulumaan aikaisemmalle teokselle. Vaikka esitys on rakennettu koulujen nykytilaa käsittelevien keskusteluiden ympärille, aihetta lähestyttiin myös kriittisellä ja humoristisella otteella. Teos oli oiva osoitus Jyväskylän Kesän omalaatuisuudesta jatkaessaan taiteen keinoin samana päivänä puheohjelmassa käytyjen keskustelujen teemoja.

Jyväskylän Kesä on uuden äärellä

Suomen kulttuurifestivaalien kantaemo Jyväskylän Kesä täyttää ensi vuonna 70 vuotta. Pohjoismaiden vanhimpana yhtäjaksoisesti järjestettynä kulttuurifestivaalina se vahvisti juhlavuoden aattona paikkaansa maan merkittävimpien kulttuuritapahtumien joukossa. Festivaalijohtaja Kyösti Ylikuljulla on juhlan keskellä kuitenkin myös huolia:

“Tämä vuosi oli suuri onnistuminen, mutta kulttuurialalle kohdistuneiden leikkausten myötä vastaavia tarvitaan joka kerta. Kun festivaalien talous kiristetään tiukalle, jopa sateinen päivä voi keikauttaa tuloksen pakkaselle. Pienemmillä resursseilla riskinottokyky laskee huomattavasti, ja vaikka paineen sanotaan tekevän timantteja, joutuvat myös kulttuurifestivaalit punnitsemaan aivan uudella tavalla taiteellisen kunnianhimon ja varmemman lipunmyynnin välillä. Tuki taiteelle ja kulttuurille mahdollistaa uusia ajatuksia ja luovuutta ruokkivia omaperäisiä tapahtumia. Myös Keski-Suomessa ne lannoittavat tehokkaasti kaupunkien ja maakuntien henkistä maaperää ja tuovat uskoa tulevaan.”

Seuraava Jyväskylän Kesä järjestetään 2.–8.7.2025. Kaikki tämän vuoden paneelikeskustelut ovat katsottavissa vuoden ajan Yle Areenassa sekä Jyväskylän Kesän ja Keskisuomalaisen verkkosivuilla.

www.jyvaskylankesa.fi